آفتاب

همکاری اندونزی و چین برای ریشه کنی پیوستن ایغورها به داعش

همکاری اندونزی و چین برای ریشه کنی پیوستن ایغورها به داعش

رییس مقابله با تروریسم اندونزی گفت، مقام‌های اندونزی و چین در حال همکاری با یکدیگر برای ریشه کنی پیوستن شبه نظامیان اویغور به داعش هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزار رویترز، اظهارات رییس مقابله با تروریسم اندونزی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده این کشور درباره احتمال حمله از سوی حامیان داعش و در پی دستگیری 13 تن در جاوه اندونزی که شامل یک اویغور با کمربند انتحاری می‌شود، مطرح شده است.

دولت پکن نیز بابت بازگشت اویغورها به محل سکونتشان در چین و انجام حملات در این کشور به شدت نگران است.

چین می‌گوید، اویغورها در سین‌کیانگ واقع در غرب چین فعال هستند.

گروه‌های حقوق بشری نیز می‌گویند علت اصلی ناآرامی‌ها در غرب چین سرکوب دینی و فرهنگی آنها است.

رییس آژانس ملی مقابله با تروریسم اندونزی گفت:‌ فردی به نام سانتوسو، از حامیان اصلی داعش در اندونزی سال گذشته میلادی از چندین اویغور خواست تا به داعش بپیوندند.

داعش و شبکه‌های قاچاق انسان به اویغورها کمک می‌کنند تا از طریق میانمار، تایلند و مالزی به مخفیگاه سانتوسو در یک منطقه جنگلی حاره‌ای در شرق اندونزی رفته و آموزش‌های لازم را ببینند.

رییس آژانس ملی مقابله با تروریسم اندونزی در ادامه گفت: ما با چین همکاری می‌کنیم تا درباره این گروه و نحوه به خدمت گرفتن اویغورها اطلاعاتی به دست بیاوریم. البته هنوز دولت پکن بابت همکاری با دولت اندونزی اظهارنظری نکرده است.

مقام‌های اندونزیایی بر این باورند که بیش از 1000 حامی داعش در این کشور ساکن هستند و بین 100 تا 300 تن از سوریه بازگشته‌اند که در میانشان می‌توان زنان و کودکان را نیز مشاهده کرد.

انتهای پیام

کد N1095444

وبگردی