آفتاب

هرمیداس باوند: تشکیل ائتلاف به رهبری عربستان به‌دلیل ترس از قدرت ایران است

هرمیداس باوند: تشکیل ائتلاف به رهبری عربستان به‌دلیل ترس از قدرت ایران است

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: اگر در حوادثی مانند حمله به سفارت‌خانه تنها سخنگوی وزارت خارجه اعلام موضع کند شاهد وحدت بیش‌تری در کشور خواهیم بود تا آن که هر فردی با هر سمتی بخواهد موضع‌گیری جداگانه‌ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داود هرمیداس باوند، کارشناس حقوق بین‌الملل در نشست بررسی آخرین تحولات روابط ایران و عربستان سعودی که صبح چهارشنبه در مرکز پژوهش‌های دیپلماسی ایرانی برگزار شد، به بررسی مسائل در این زمینه پرداخت.

او با بیان این که موضوع یمن و بحرین، عربستان را به واهمه انداخته است گفت: به طور کلی رژیم‌های استبدادی وقتی با اعتراض و چالش به ویژه در درون مواجه می‌شوند رو به سرکوب می‌آورند. عربستان هم از این امر مستثنا نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر چند حضور ایران در یمن آن طور که عربستان می‌گوید نیست ولی به طور کلی باعث ترس عربستان از نفوذ ایران در این کشور شده است.

این کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به مثبت بودن روند اجرای برجام خاطرنشان کرد: عربستان فکر می‌کند پس از مذاکرات هسته‌ای، روابط ایران و آمریکا مثبت خواهد شد و این امر نیز یکی دیگر از دلایلی است که عربستان را به ترس انداخته است و نگاه آن‌ها به ایران را منفی کرده است.

هرمیداس باوند تشکیل ائتلاف کشورهای اسلامی به رهبری عربستان را دلیل ترس این کشور از قدرت منطقه‌یی ایران دانست و افزود: مجازات شیخ نمر قابل پیش‌بینی بود ولی سازمان‌های بین‌المللی و جوامع حقوق بشری با توجه به تلاش‌هایی که انجام داده بودند فکر می‌کردند چیزی جز اعدام در رابطه با این فرد اعمال شود ولی عربستان به طور ناگهانی شیخ نمر را اعدام کرد چراکه می‌دانست در ایران واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: به عقیده برخی تحلیلگران عربستان دامی را برای ایران پهن کرده بود و اگر این تحلیل درست باشد ایران به راحتی در این دام افتاد چرا که با اعدام شیخ نمر تمام مجامع بین‌المللی عربستان را محکوم کردند ولی با حمله به سفارت این کشور در ایران مواضع 180 درجه تغییر کرده و نگاه‌ها متوجه ایران شد. به دنبال این موضوع عربستان نیز بسیار مظلومانه این واقعه را مطرح کرد.

این تحلیلگر مسائل حقوقی با اشاره به موضع‌گیری میانه‌رو و متعادل کشورهای اروپایی و سازمان ملل در قبال وقایع مربوط به سفارت عربستان در ایران گفت:‌ کشورهای غربی و سازمان ملل با توجه به اهمیتی که برای حل بحران سوریه و خاورمیانه قائل هستند سعی کردند مواضعی متعادل در این زمینه اتخاذ کنند.

او خاطرنشان کرد: هم‌چنین آغاز تعامل اقتصادی و سیاسی با ایران پس از برجام و این که غرب عربستان را به واسطه رعایت نکردن حقوق بشر لایق توجه زیادی نمی‌دانست باعث شد غربی‌ها در قبال حمله به سفارت عربستان نیز واکنش چندانی نشان ندادند.

هرمیداس باوند در پایان با اشاره به چند نقطه ضعف کشورمان به ویژه در مسائل سیاست خارجه تاکید کرد: نقطه ضعف اساسی ما نبود وحدت استراتژیک است. این امر جایی خودش را نشان می‌دهد که در موضوع حمله به سفارت عربستان به جای آن که مواضع کشورمان از سوی سخنگوی وزارت خارجه اعلام شود شاهد اظهارنظر و موضع‌گیری افراد بسیاری در پست‌ها و سمت‌های مختلف بودیم که این امر ضربه سنگینی به کشورمان خواهد زد. هم‌چنین متاسفانه در اقداماتی مانند حمله به سفارت این افراد خود را دانشجو می‌نامند، در حالی که چنین حرکاتی در شان قشر تحصیل کرده کشورمان نیست.

انتهای پیام

کد N1095426

وبگردی