آفتاب
در واکنش به آزمایش هسته ای کره شمالی؛

روسیه کشورهارا به خویشتنداری دعوت کرد/انتقاد شدید آمانو و موگرینی

روسیه کشورهارا به خویشتنداری دعوت کرد/انتقاد شدید آمانو و موگرینی

واکنش های بین المللی به ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش بمب هیدروژنی و تاثیری که صحت این خبر بر ثبات کشورهای آسیای شمال شرقی خواهد داشت، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا و دولت مسکو نیز در بیانیه های جداگانه به اقدام کره شمالی مبنی بر آزمایش بمب هیدروژنی واکنش نشان دادند.

در همین رابطه، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت پیونگ یانگ را به اجرای کامل همه قطعنامه های شورای امنیت و آژانس انرژی اتمی دعوت کرد.

آمانو گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کمک به حل مسالمت آمیز این مسئله و از سرگیری فعالیت های نظارتی خود در کره شمالی به مجرد حصول تفاهم سیاسی بین کشورهای ذینفع است.

از سوی دیگر، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست های خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت که تایید صحت ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش بمب هیدروژنی به معنای نقض آشکار تعهدات بین المللی پیونگ یانگ در زمینه عدم تولید سلاح هسته ای است.

وی این اقدام کره شمالی را تهدیدی برای ثبات و امنیت کل منطقه شمال شرق آسیا عنوان کرد و مشارکت پیونگ یانگ در مذاکرات صلح شش جانبه را خواستار شد.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار پیامی اعلام کرد که هنوز صحت ادعای کره شمالی برای مسکو محقق نشده است. این وزارتخانه از تمامی طرف های دخیل در این مسئله خواست تا نهایت خویشتنداری را از خود نشان داده و دست به اقداماتی نزنند که مایه تشدید تنش های غیر قابل کنترل در آسیای شمال شرقی شود.

کد N1095385

وبگردی