آفتاب
آیت الله نوری همدانی:

خویشاوندی نباید معیاری برای گزینش افراد باشد

خویشاوندی نباید معیاری برای گزینش افراد باشد

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: یکی از موارد مهم در گزینش تقوا و ایمان است و نباید قوم و خویش بودن معیاری برای گزینش فردی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر چهارشنبه در دیدار گزینش گران برخی ادارت استان قم اظهار داشت: خداوند همه حیوانات را بر اساس غریزه آفرید تا طبق آن عمل کنند اما برای انسان‌ها اراده و اختیار قرار داد تا خودشان راه حق را برگزیده و قدم بردارند.

وی افزود: در هشت جای قرآن از کلمه طاغوت استفاده شده است. طاغوت قدرتی است که مانع شناخت خدا می‌شود و کسی است که از اطاعت خدا جلوگیری می‌کند.

استاد برجسته حوزه با بیان این که سه نوع طاغوت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد، ابراز داشت: طاغوتیان کسانی هستند که طبق هوا و هوس خود در کشور حکومت می‌کنند. نمونه این نوع حکومت عربستان است که آن‌گونه که سلطان میل داشته باشد عمل می‌کند.

وی در این زمینه ادامه داد: در کشور ایران قانون اساسی وجود دارد و طبق آن عمل می‌شود و در گزینش افراد نیز باید این موارد لحاظ شود.

مال و اموال باید در دست همه مردم قرار گیرد

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: نمونه طاغوت اقتصادی کسانی هستند مال و ثروت فراوانی را جمع کرده و مال اندوزی می‌کنند در حالی که خداوند می‌فرماید مال باید در دست همه مردم باشد و از آن استفاده شود.

وی افزود: درحال حاضر در اروپا تمامی ثروت‌ها در دست یک درصد از مردم قرار گرفته و 99 درصد دیگر مجبور به قرض و یا ربا هستند.

مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: فرهنگ طاغوت نیز فرهنگی است که کار جباران را توجیه می‌کند.

آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: در دنیای امروز ما باید از تمام جریان‌ها، حوادث در عربستان، یمن، بحرین و نقشه‌های دشمن آگاه باشیم.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم انسان‌ها را به سیر در زمین دعوت می‌کند تا ما عاقبت کسانی که به راه راست رفتند را ببینیم و همچنین عاقبت افرادی که بر اساس معیار الهی حرکت نکردند را ببینیم.

سمت و جایگاه افراد امانت هستند

این مفسر قرآن کریم افزود: یکی از موارد مهم در گزینش تقوا و ایمان است و نباید قوم و خویش بودن معیاری برای گزینش فردی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: نباید با روی کار آمدن یک دولت جدید تمامی کارکنان یک نهادی تغییر کنند زیرا برخی کارشان در گذشته خوب بوده و باید از تجربه آن‌ها استفاده کرد.

آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: صداقت و راستگویی معیار دیگری است که مسئولان سنجش افراد در نهادی لازم است به آن نیز توجه کنند.

وی با بیان این که سمت و جایگاه افراد وسیله هستند نه هدف، عنوان کرد: اسلام تمامی سمت‌ها را امانت الهی می‌داند نه وسیله امرار معاش. از این رو ما باید به عنوان امانت به سمت و جایگاهی که داریم نگاه کنیم و از آن مراقبت کنیم.

با وجود قرآن، قانون اساسی و شورای نگهبان مشکلی در گزینش انتخابات نداریم

استاد سطوح عالی حوزه اظهار داشت: ما با دارا بودن قرآن کریم، قانون اساسی و شورای نگهبان مشکلی در گزینش افراد در انتخابات نداریم.

وی ابراز کرد: داشتن نظم در زندگی انسان را موفق می‌کند ما باید به گونه‌ای در زندگانی خود رفتار کنیم که حتی پنج دقیقه از وقت ما تلف نشود.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: کسانی که سمتی را قبول کرده‌اند باید به تمامی موازین آن پایبند باشند. کسانی که حتی پنج دقیقه کار خود را در نهادی دیر آغاز می‌کنند خیانت کرده‌اند.

کد N1095243

وبگردی