آفتاب
سفیر اسبق آمریکا در یمن و سوریه در گفتگو با مهر:

غرب قدرت چندانی برای میانجیگری میان ایران و عربستان ندارد

غرب قدرت چندانی برای میانجیگری میان ایران و عربستان ندارد

سفیر اسبق آمریکا در کشورهای یمن و سوریه با اشاره به افزایش تنش ها میان ایران و عربستان، توانایی غرب برای کاهش این تنش ها را محدود دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، اقدام نسنجیده عربستان در اعدام رهبر شیعیان این کشور و متعاقب آن واکنش های انجام شده در تهران و مشهد که منجر به تصمیم ریاض برای قطع روابط با ایران شد در شرایطی رخ داد که با توجه به تلاش های انجام شده در ماه های پایانی سال میلادی گذشته امیدها برای حل بحران سوریه افزایش یافته بود.

علاوه بر آن تنش های میان عربستان و ایران در حالی افزایش یافته که تنها چند روز به آغاز اجرای برجام (توافق هسته ای انجام شده میان ایران و کشورهای ۱+۵) باقی مانده است و افزایش تنش ها میان ریاض و تهران ممکن است به این دو جریان صدمه بزند از همین رو کشورهای مختلف در تلاش هستند تا از طریق میانجیگری از شدت گرفتن این تنش ها جلوگیری کنند.

در همین رابطه با بالاگرفتن تنش ها میان ایران و عربستان سعودی، وزیر خارجه ایالات متحده مکرراً با مقامات دو کشور تماس گرفته و آنها را به گفتگو و کاهش تنش‌ ها تشویق کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه ایالات متحده، جان کری طی یک روز گذشته چندین بار با ولعیهد، وزیر خارجه عربستان و نیز وزیر خارجه ایران گفتگو کرده است. قرار است کری با دیگر مقامات منطقه نیز گفت‌و‌گوهایی داشته باشد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفته است «یکی از مسائل اصلی‌ که جان کری در نظر دارد انجام دهد، کاهش تنش‌ ها، بازگرداندن شکلی از آرامش و تشویق به گفت‌وگو و تعامل بین دو کشور است؛ اما در عین حال تاکید بر این موضوع که برخی مسائل مهم منطقه باقی مانده‌اند.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در صدر این مسائل زنده نگه داشتن مذاکرات وین، برای پایان دادن به بحران سوریه است.

«ویلیام روو» سفیر اسبق آمریکا در کشورهای یمن و سوریه در خصوص این موضوع که آیا غرب و بطور خاص آمریکا توانایی نقش آفرینی در این رابطه را دارد یا خیر به خبرنگار مهر گفت:

روو در پاسخ به این پرسش که «با توجه به آنکه به موجب اقدامات عربستان علیه ایران منافع غرب بویژه در خصوص اجرای برجام و مذاکرات صلح سوریه به مخاطره افتاده آیا این امکان دارد که کشورهای اروپایی و آمریکا برای حل این موضوع وارد عمل شوند گفت: بله درست است تحولات اخیر می تواند تاثیری منفی بر روند دیپلماتیک آغاز شده در مورد سوریه داشته باشد اما اینکه تاثیر نهایی این تحولات چگونه خواهد بود باید منتظر ماند و دید.

وی در ادامه افزود: در این میان آمریکا و دیگر کشورهای غربی تلاش خواهند کرد تا میان عربستان و ایران میانجیگری کنند اما در این موقعیت تنش ها میان ایران و عربستان به حدی بالاست.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به آنکه ریاض و تهران هر یک منافع خاصی را دارند که البته با هم تفاوت دارند قدرت و نفوذ کشورهای دیگر برای میانجیگری بسیار محدود است. البته باید منتظر ماند و دید آیا ایران و عربستان تمایلی به پذیرش میانجیگری دارند.

کد N1095170

وبگردی