آفتاب

افزایش فعالیت‌های ضددولتی در آمریکا در یک‌ سال گذشته

افزایش فعالیت‌های ضددولتی در آمریکا در یک‌ سال گذشته

به گفته یک گروه فعال، شمار شبه‌نظامیان ضد دولتی فعال در آمریکا در 12 ماه گذشته بیش از یک‌سوم افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، یک گروه مسلح از معترضان ضد دولتی همچنان کنترل یک پناهگاه حیات‌ وحش در منطقه برنز در ایالت اورگان را در دست دارند و گفته‌اند که اگر لازم باشد حاضرند تا کشته شوند.

به گفته این فعالان، شمار شبه‌نظامیان اکنون 276 تن است که از سال 2014 افزایش 37 درصدی را نشان می‌دهد.

حیدی بیریچ، مدیر پروژه اطلاعاتی "مرکز قانون فقر جنوبی" که بر فعالیت گروه‌های افراطی در داخل خاک آمریکا نظارت دارد، می‌گوید که اقدامات اخیر در اورگان جای هیچ تعجبی ندارد.

وی گفت: این مرکز بر این باور است که افزایش شمار شبه‌نظامیان در نتیجه رویارویی مقام‌های دولتی و فعالان ضد دولتی کاملا مسلح در آوریل سال 2014 در بیابانی در ایالت نوادا است.

این فعالان در مرتع کلیون باندی جمع شدند که مناقشه‌اش با دولت فدرال بر سر حق چرا بردن دام‌ها و سایر مسائل است که به سال 1993 برمی‌گردد. این رویارویی با عقب‌نشینی مقام‌های دولتی از محاصره این محل با هدف جلوگیری از بروز خشونت پایان یافت. از آنجایی که سه تن از پسران باندی در اشغال این منطقه اورگان نقش داشتند، یکی از آنها به نام آمون باندی ریاست این گروه را بر عهده گرفت.

این معترضان می‌گویند که هدفشان حمایت از دو تن از دامداران محلی به نام‌های استیون و دوایت هاموند است که مناقشه خودشان را با دولت فدرال دارند که سابقه آن به یک دهه پیش باز می‌گردد. این هاموندها به وضوح گفته‌اند که از شبه‌نظامیان باندی حمایت نمی‌کنند.

دیوید وارد، کلانتر بخش می‌گوید که هاموندها روز دوشنبه به دادگاه احضار شدند. وی از این گروه مسلح خواست تا پناهگاه حیات وحش مالور در ایالت اورگان را ترک کنند.

حیدی بیریچ، مدیر پروژه اطلاعاتی "مرکز قانون فقر جنوبی" می‌گوید: ما باور داریم که این افراطگرایان مسلح از پیروزی قدیمی خود در مرتع کلیون باندی جرات گرفته‌اند چرا که در حقیقت هیچ فردی در راستای مسلح شدن علیه مقام‌های دولت فدرال متهم نشد. وقتی که دولت فدرال از اجرای قانون برای افراد مسلح سر باز می‌زند، این اقدام کل این جنبش را تقویت می‌کند. حقیقت این است که باندی هنوز فردی آزاد است و هنوز بدهی خود را به دولت فدرال پرداخت نکرده است. همینطور شبه‌نظامیانی هم که در کنار وی سلاح به دست گرفتند، مجازات نشدند.

گروهی ضد دولتی روز شنبه مرکز دورافتاده پناهگاه حیات وحش مالور را اشغال کرده و گفتند، این اقدام را در حمایت از دو دامدار که به جرم آتش‌سوزی عمدی حبس گرفته‌اند، انجام می‌دهند. با این حال دوایت هاموند ۷۳ ساله و پسرش استیو که ۴۶ سال دارد، اقدام این گروه را رد کرده و برای آغاز حبس خودشان را تسلیم مقام‌ها کردند.

سازمان تحقیقات فدرال آمریکا هدایت عملیاتی در واکنش به اشغال مسلحانه این مرکز حیات وحش فدرال در ایالت اورگان را به عهده گرفته و ماموران سعی دارند از تحریک مردانی که تهدید به خشونت کرده‌اند، بپرهیزند. با وجود تسلیم شدن آن پدر و پسر هنوز مشخص نیست که آیا محاصره این پناهگاه به پایان می‌رسد یا خیر. هاموند و پسرش روز دوشنبه خود را به زندان معرفی کردند.

پرونده مربوط به این دو باعث خشم شدید فعالان راست‌گرا شده که از دخالت دولت در مسائل محلی بیزارند. این پدر و پسر سه سال قبل به جرم آتش زدن زمین‌های فدرال در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ محکوم شده بودند. این دو گفتند که هدف آنها از آتش‌سوزی عمدی مقابله با گونه‌های مزاحم و حفاظت از زمین خود در برابر آتش‌ سوزی‌های طبیعی بود.

آنها در ارتباط با سایر جرایم مجازات زندان گذرانده‌اند، اما یک قاضی فدرال اخیرا اعلام کرد که مجازات آنها در ارتباط با آتش‌سوزی بیش از حد کوتاه و ناقض مجازات اجباری حداقل بوده است و دستور داد تا هر کدام از آنها برای چهار سال دیگر به زندان بازگردند.

اشغال‌کنندگان مرکز ملی حیات وحش مالور در نزدیکی شهر برنز می‌گویند که قصد دارند برای سال‌ها آنجا بمانند و در صورت مداخله پلیس برای اخراج خود ممکن است به خشونت متوسل شوند. این گروه می‌گوید هدف نهایی‌اش انتقال مدیریت این پناهگاه حیات‌ وحش به مقام‌های محلی و پایان نظارت دولت فدرال است. نحوه کنترل زمین‌های فدرال همواره یکی از مسائل جنجال‌برانگیز در آمریکا بوده و ریشه آن به گسترش تسلط دولت فدرال در غرب این کشور در قرن‌های گذشته باز می‌گردد.

انتهای پیام

کد N1094878

وبگردی