آفتاب

بیانیه معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری در پی شهادت شیخ نمر

بیانیه معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری در پی شهادت شیخ نمر

معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در پی شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر بیانیه‌ای صادر کرد.

معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در پی شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه بدین شرح است:

"بسمه تعالی"

در جهانی که حقوق و انسانیت هر دو مقابل سیاست سر تعظیم فرو می آورند، رنگ باختن حقوق بشر امری متداول است. آن گاه که اسناد بین المللی حقوق بشر که برآمد شعور جامعه بین المللی معاصر است، جای خود را به شعار این جامعه می دهد، حقوق بنیادین بشری دست مایه منافع سیاسی دولت‌ها می شود. در چنین وضعیتی آن چه نمی توان بدان چشم امید داشت، تضمین حق حیات، آزادی بیان، آزادی مذهب و حقوق مدنی و سیاسی است.

صدور و اجرای حکم اعدام برای شهید آیت الله نمر به بهانه مقابله با تروریسم و فتنه جویی، از تبعات برخورد گزینشی با مقوله حقوق بشر از جانب برخی بازیگران جامعه بین المللی است. از میان برداشتن مجاهدی نستوه که تنها اقدام وی انتقاد از حکومت سلطنتی در راستای غیرت دینی و تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر بود و رأی مردم را به جای استبداد ارج می نهاد و مطالبه می نمود، علاوه بر آن که نقض فاحش حقوق بشر تلقی می‌شود، نشانگر دنباله روی این رژیم از سیاستی عقیم، نابخردانه و غیرمسئولانه است. این هتّاکی آنگاه به اوج می رسد که مقامات سعودی مواضع دولت های منتقد و آزادیخواه را دخالت در امور داخلی خود دانسته و اعمال چنین مجازاتی را عمل به احکام الهی می نامند.

دولتی که نه فقط حقوق بشر و حقوق شهروندی که آزادی و آزادی‌خواهی و انسانیت و مذهب را در پای مصلحت و منفعت ذبح شرعی می نماید، چگونه شایسته آن است که در شورای حقوق بشر عضویت داشته و رویه و گزارش‌های سایر دولت ها را به قضاوت بنشیند؟ مگر نه آن است که با دستان آلوده نمی توان شیشه را شفافیت بخشید؟ مواضع دیده‌بان حقوق بشر و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محکومیت شهادت آیت الله نمر اگرچه به‌جا است، اما کجا است؛ اقدام قاطع جامعه بین المللی که شورای حقوق بشر را از وجود چنین داورانی رهایی بخشد و ارمغان آور صلح و اعتلای حقوق بنیادین بشری در سازمان ملل متحد باشد؟ سکوت دیگر مدعیان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر به ویژه آن‌ها که در عضویت این رژیم در شورای حقوق بشر نقشی بی بدیل ایفا نموده اند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری ضمن محکومیت این اقدام ناقض حقوق بشر، خواستار اقدام عاجل و مؤثر مجامع بین المللی در مواجهه با این ددمنشی گستاخانه است و برای این مجاهد شهید علو درجات را از درگاه الهی مسألت می دارد، باشد که آموزه هایش روشنی بخش راه پیروان و خون مطهرش گریبان‌گیر ستمگران و مستکبران جهان گردد؛ خدایش در جوار صالحین قرین رحمت فرماید و با صدیقین محشورش نماید.

انتهای پیام

کد N1094749

وبگردی