آفتاب

ابتلا به بیماری‌های عفونی در دوران بارداری از عوامل ناشنوایی غیر اکتسابی

ابتلا به بیماری‌های عفونی در دوران بارداری از عوامل ناشنوایی غیر اکتسابی

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: والدین باید کاملاً هوشیار باشند و به محض مشاهده هرگونه مشکل در نوزاد شیرخوار خود، به پزشک مراجعه کنند.

«گل‌نساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این‌که درمان به موقع از ناشنوایی کودک جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: بدون شنیدن، گفتار نیز به‌وجود نمی‌آید و به همین علت است که افراد ناشنوا قادر به تکلم نیستند. از این‌رو، یکی از راه‌های پیشگیری از این اختلال، افزایش سطح اطلاعات و آگاهی‌های والدین است، در واقع والدین باید اطلاعات خود را نسبت به عواملی که موجب خطر ابتلا به کم‌شنوایی در دوران بارداری و پس از آن می‌شود، افزایش دهند و این اختلال را جدی بگیرند.

این مسئول ادامه داد: انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، انجام آزمایش‌های خونی و برسی عامل RH، مشاوره با پزشک پیش از بارداری در صورت ابتلای مادر به بیماری خاص یا مزمن، مصرف نکردن دارو علی‌الخصوص بدون تجویز پزشک در دوران بارداری، جلوگیری از اضطراب‌های محیطی و ضربات فیزیکی و مکانیکی در دوران بارداری می‌تواند از راه‌های پیشگیری از ناشنوایی و کم‌شنوایی نوزاد باشد.

وی هم‌چنین مراقبت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف در دوران بارداری و واکسینه شدن مادر در برابر بیماری سرخجه پیش از بارداری را دو عامل دیگر برای پیشگیری از کم‌شنوایی نوزاد برشمرد و افزود: عوامل مختلفی باعث به‌وجود آمدن ناشنوایی و کم‌شنوایی می‌شود که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها با شناسایی به‌موقع قابل درمان‌اند.

آقامحمدی تصریح کرد: ناشنوایی ارثی مادرزادی با ازدواج فامیلی به وجود می‌آید، از این‌رو باید تا حد امکان از ازدواج فامیلی پرهیز کرد و در صورت وجود سابقه شنوایی در فامیل و یا ازدواج فامیلی نیز از مشاوره ژنتیک چشم‌پوشی نشود. این در حالی است که علاوه‌بر موارد مذکور، بیماری‌های عفونی در دوران بارداری، کمبود ید در مادر باردار، تابش اشعه ایکس به مادر باردار، هم‌چنین صدمات و حوادث حین بارداری از دیگر عواملی هستند که زمینه را برای ناشنوایی غیر اکتسابی فراهم می‌کنند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: کم‌شنوایی نوزاد یا شیرخوار در دوران طلایی(زیر شش ماهگی) قابل شناسایی است و اگر اقدامات درمانی در طول این مدت انجام نشود عوارض روانی، اجتماعی، ارتباطی و شناختی دامن‌گیر وی شده و هزینه‌های زیادی بر جامعه و خانواده تحمیل می‌کند.

این مسئول افزود: غربال‌گری شنوایی نوزادان آزمونی سریع، ساده و بدون درد بوده که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. به این صورت که میکروفونی در گوش نوزاد قرار داده و پاسخ کودک به تحریکات صوتی را ارزیابی می‌کنند. در واقع اگر نتیجه آزمون طبیعی نباشد، غربال‌گری دوم (یک هفته بعد) انجام می‌گیرد و چنان‌چه دومین آزمون نیز نتیجه‌ای غیر طبیعی داشت باید نوزاد را تا پیش از سه‌ماهگی به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع داد تا در صورت تائید کم‌شنوایی، شیرخوار تحت پوشش اقدامات مداخله‌ای و روند کامل درمان قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در 9 ماهه امسال 10 هزار و 717 نوزاد تحت غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در سطح استان به جز سلطانیه و ایجرود، هشت دستگاه غربال‌گری وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1094727

وبگردی