آفتاب

با وجود رشد حضور نظامی چین، ناوگان اقیانوسیه آمریکا کوچک می‌شود

با وجود رشد حضور نظامی چین، ناوگان اقیانوسیه آمریکا کوچک می‌شود

ظرفیت ناوگان اقیانوسیه آمریکا در حالی کاهش می‌یابد که آمریکا و متحدانش با چالشهایی به دلیل گسترش حضور نظامی چین مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات ناوگان آمریکا اعلام کردند که این کشور تعداد ناوهای پیشرفته خود را کاهش می‌دهد. در این صورت مدت زمان اعزام ناوهای مختلف آمریکا افزایش یافته و حضور ناوها در مناطق مختلف با تعداد کمتری از آنها تمدید می‌شود.

پیتر جنینگز، کارشناس اندیشکده سیاست استرتژیک استرالیا دراین‌باره می گوید: مساله اصلی این است که در دوران صلح آیا آمریکا ناوهای کافی در منطقه برای حمایت از متحدان و دوستان خود دارد؟ من فکر می‌کنم که این مساله در آینده به یک مشکل جدی بلندمدت تبدیل شود.

ناوگان اقیانوسیه آمریکا در حال حاضر 182 کشتی و ناو شامل ناوهای جنگی، هواپیمابر، کمکی و لجستیکی دارد. این در حالی است که دو سال گذشته تعداد این ناوها 192 فروند بود.

هم چنین بنابر گزارش منتشر شده توسط مرکز استراتژیک و امنیتی دریایی منطقه آسیا- اقیانوسیه پنتاگون، ارتش چین بیش از 300 فروند ناو، زیردریایی، هاورکرافت و ناوهای گشت زنی دارد.

همه این تجهیزات در راستای گسترش حضور نظامی این کشور در اثبات ادعاهای خود درباره جزایر موجود در این مناطق در برابر متحدان آمریکا یعنی فیلیپین در دریای چین جنوبی و ژاپن در دریای چین شرقی است.

از دسامبر سال 2013 چین جزایر مصنوعی خود را در این منطقه مناقشه‌آمیز ساخته است.

اکنون سوال این است که آیا ناوگان اقیانوسیه آمریکا به میزان کافی منبع و ظرفیت برای پاسخگویی به نگرانی‌های منطقه‌ای دارد؟ اسکات سویفت، فرمانده ناوگان اقیانوسیه آمریکا در این باره اعلام می‌کند: من درباره منابعی که در اختیار دارم، خیالم بسیار آسوده است.

یکی از نتایجی که می‌توان از کاهش ظرفیت ناوگان آمریکا در منطقه اقیانوسیه استنباط کرد، حضور بیشتر ناوها در دریا است. در همین راستا زاپ زلاتاپر که فرماندهی ناوگان این منطقه را در دهه 1990 بر عهده داشت، می‌گوید: زمانی که ماموریت یک ناو اعزامی بیش از شش ماه باشد، در این صورت نگه داشتن سربازان و کارکنان دشوار می‌شود.

اکنون ناوهای موجود برای ماموریتهای هفت تا 9 ماه اعزام می‌شوند. هم چنین ممکن است شرایط این ناوها به دلیل ماموریتها طولانی وخیم شده و دچار آسیبهایی شوند.

انتهای پیام

کد N1094643

وبگردی