آفتاب

واکنش «آیت‌الله مکارم‌» به قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورها با ایران

واکنش «آیت‌الله مکارم‌» به قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورها با ایران

‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: قطع روابط دیپلماتیک از سوی برخی دولت‌های ضعیف و ناتوان که هیچ نقش و جایگاهی در جهان ندارند، موضوعی نیست که برخی به خاطر آن نگران شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: برخی وقتی می‌شنوند عربستان قطع رابطه کرده و چند کشور جیره خوار به دنبال آنها اقدامی انجام داده‌اند، هول می‌شوند و خیال می‌کنند آسمان به زمین آمده است. هیچ مهم نیست، برخی رابطه‌ها گاهی برای انسان عیب است و قطع آن رفع عیب به حساب می‌آید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: این که چند مزدور پول بگیرند و به دنبال سعودی‌ها حرکات ناموزونی انجام دهند، چندان اهمیتی ندارد. آن هم کشورهایی که هیچ نقشی در دنیا ندارند و دولت‌هایی ناتوان و ضعیف محسوب می‌شوند. اینها چیزی نیست که در روحیه ملت ما تاثیر بگذارد.

وی گفت: روزی می‌رسد که همین‌ها با التماس بر می‌گردند و تقاضای ارتباط و برقراری روابط دیپلماتیک می‌کنند، دنیا در پی اعدام عالم شجاع و بیگناه این‌ها را محکوم کرد. گفتند کاری کنیم که این اثر برچیده شود و آمدند این بازی را راه انداختند. تعرض و تخریب برخی اماکنشان نیز بهانه به دستشان داد که البته همه مسئولان این حرکت را نادرست خواندند و از پیگیری این مساله خبر دادند.

وی بیان کرد: امروز پرده‌ها کنار رفته و باطن سعودی‌ها هویدا شده است، یکی از مطبوعات غربی نوشته بود عربستان سعودی نفت، خرما و تروریسم صادر می‌کند، برای غربی‌ها نیز این مساله به وضوح ثابت شده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «زادگاه و کانون تروریست‎ها عربستان سعودی است» گفت: اندیشه‌های تکفیری همچنان در مدارس این کشور تدریس می‌شود، علما باید ریشه‌های این اندیشه را با استدلال و منطق بزنند، تا افراد فریب آنها را نخورند. ما به سهم خودمان اقداماتی انجام داده‌ایم و در آینده نیز فعالیت‌هایی انجام خواهیم داد.

این مرجع تقلید یادآور شد: ریشه تمام مشکلاتی که در منطقه داریم به وهابیت تفکیری بر می‌گردد. اینها تا این اعتقادات را رها نکنند و به صفوف امت اسلام برنگردند مشکل پا برجا خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: البته دشمن نیز به این مسائل دامن می‌زند، آنها با ترفند جنگ مذهبی و شیعه و سنی می‌خواهند اهداف و نقشه‌های شوم خود را عملی کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حفظ سنت‌های اصیل حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: ما یک تفاوتی با نظام‌های آموزشی دنیا داریم، ان‌شاءالله انگیزه ما برای درس خواندن الهی است، نباید اجازه داد این انگیزه‌های الهی در حوزه کمرنگ شود.

وی اضافه کرد: بسیار دردناک است که در ابتدای سال در یک درس به عنوان مثال 70 نفر شرکت می‌کنند اما در پایان سال به نصف و یا کمتر می‌رسد، این مساله به هیچ وجه درست نبوده و با رسالت طلبگی سازگار نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مطالعه قبل از درس، حضور مستمر در درس، مطالعه بعد از درس و مباحثه از امتیازات منحصر به فرد نظام آموزشی حوزه‌های علمیه است، نگذارید این امتیازان در حوزه کمرنگ شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: بزرگان حوزه با همین نظام آموزشی که حتی امتحان هم در آن وجود نداشت به قله‌های رفیع رسیده‌اند. حوزه با همین نظام آموزشی شیخ طوسی‌ها، علامه‌ها و شیخ انصاری‌ها پرورش داد و این محقق نمی‌شود مگر این که همان انگیزه و احساس مسئولیت الهی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1094631

وبگردی