آفتاب
رهبرمسلمانان ایرلند درگفتگو با مهر:

برجام برای عربستان سنگین تمام شد/قطع روابط اشتباه محض است

برجام برای عربستان سنگین تمام شد/قطع روابط اشتباه محض است

رهبر مسلمانان ایرلند گفت: پیشرفت ایران در برنامه هسته ای و بهبود روابطش با کشورهای اروپایی و غربی برای عربستان سنگین تمام شد و ریاض با این اقدام سعی در خراب کردن تصویر ایران در کل دنیا دارد.

گروه بین الملل- بنفشه اسماعیلی : پس از اقدام وحشیانه رژیم آل سعود دراعدام آیت الله «شیخ النمر» و  به دنبال آن موج گسترده اعتراضات مردمی در سراسر دنیا و ایران و بعد از آن حمله به سفارت عربستان در تهران در اعتراض به این اقدام، عربستان و برخی کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند، برای روشن تر شدن بهتر این موضوع و پیامدها و عواقب این اقدامات خبرنگار مهر گفتکویی داشته با «شیخ  محمد عمر القدری» رهبر مسلمان ایرلند که در ادامه از نظر می گذرد.

  «شیخ  محمد عمر القدری»  رهبر مسلمانان ایرلند، رئیس شورای ادغام و صلح مسلمانان ایرلند (IMPIC) و رئیس «جامعة المصطفی» در ایرلند است.  وی  مدرک دکترای اخلاق بین الملل دارد و تحصیلات دینی خود را نیز در پاکستان به پایان رسانده است، عمرالقدری سابقه طولانی در مباحث بین الادیانی و برگزاری جلسات متعدد اسلام شناسی در ایرلند را در کارنامه خود دارد و از دیگر افتخارات وی این است که از چندین سال قبل تاکنون سخنگوی مسلمانان ایرلند است.

* به دنبال اعدام آیت الله «شیخ النمر» رهبر شیعیان عربستان به دست رژیم آل سعود و حمله به سفارت عربستان در ایران در اعتراض به این اقدام، دولت عربستان و بعضی از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود را باایران قطع کردند، رویکرد اروپا و کشورهای اروپایی به این سیاست و شرایط کنونی ایران و عربستان چیست؟

این اقدام عربستان در قتل یک رهبر مذهبی کاملا برخلاف قوانین حقوق بشر و روح اسلام است، شیخ نمر هیچ اقدامی علیه انسانیت نکرد و هیچ گاه به سمت افراطی گری و خشونت نرفت، بلکه تنها حرف از عدالت و انسانیت می زد و چون او به جنگ برای تحقق صلح و امنیت به پاخاست، رژیم آل سعود در پاسخ به جنگ وی برای تحقق صلح و امنیت ایشان را به قتل رساندند.

بعد از شهادت ایشان همه ما باید یکدل و یکرنگ ازملت اسلامی و تمام مسلمانان بخواهیم که بیش تر از این درگیر تفرقه نشوند، بلکه به دنبال برقراری صلح بوده و برای تحقق آن کوشا باشیم، همانطور که رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ایران فرمودند ماباید آرامش خود را حفظ کنیم، این دو با محکومیت شدید حمله به سفارت عربستان از همه خواستند که آرامش خود را حفظ کنند.

به نظر من به هم خوردن روابط  و قطع روابط بعد از شهادت آیت الله شیخ النمر اشتباه  محض است، این حادثه نباید بر روابط بین المللی ملت اسلامی اثر بگذارد، لذا سایر کشورها باید برای حل این موضوع به مذاکره بنشینند. در واقع قطع و به هم خوردن روابط بر این اساس و به این بهانه کاملا اشتباه است، چرا که باعث ضرر به امت اسلامی خواهد شد و نفعی برای جهان اسلام نخواهد داشت لذا ما مسلمانان بایدبه صورت یک دولت و وحدت واحد درکنار هم باشیم.

به رغم اینکه ما روابط خوبی با عربستان سعودی نداریم، اما باید گرد هم آمده و از طریق مذاکرات و باز کردن موضوع و گفت و گوی روشن و صریح در این باره به حل مسئله بپردازیم، این اقدام در واقع به نفع همگان است، چرا که اگر ما به ادامه بیش تر این تنشها و خشونت ها دامن بزنیم وضعیت از این بدتر خواهد شد و روابط بیشتر به هم خواهد ریخت.

تا جایی که من اطلاع دارم شیخ النمر یک شهروند عربستانی بود و شهروند ایرانی نبود، لذا قتل وی یک جرم سنگین برخلاف قوانین حقوق بشراست که رژیم آل سعود مرتکب آن شد، بنابراین اگر در سطح دولتی، ایران یا هر کشوری دیگر آن را محکوم کند عربستان آن را اینگونه تفسیر و توجیه میکند و به گونه ای مطرح می کند که نشان دهنده دخالت در مسائل و امور داخلی کشور آنها باشد، بنابراین عقل حکم میکند که سازمان های بین المللی، کمیته های مردمی و غیر دولتی و  نهادها و سازمان های مذهبی این حرکت را نقد کنند، همانطور که من به عنوان رهبر مسلمانان ایرلند و تمام کمیته های حقوق بشر در سراسر دنیا، مردم پاکستان در سطوح مختلف و حتی بسیاری از این رسانه های اروپایی این کار را کردند و به نقد این اقدام  وحشیانه آل سعود پرداختند.

بنابراین اگر سایر سازمان های بین المللی و کمیته های مردمی نیز این اقدام را محکوم کنند بهتر و موثرتر خواهد بود لذا وقتی جمهوری اسلامی ایران در سطح دولتی با این اقدام مخالفت کرد، قطع روابط با این کشور اشتباه محض است. چرا که این قطع روابط برای وانمود کردن دخالت ایران در مسائل داخلی عربستان است که این به هم ریختگی روابط و تنش بین این دو کشور را بیشترخواهد کرد، لذا در چنین شرایطی ما نباید کا را از این خراب تر بکنیم و به تشویش اوضاع دامن بزنیم.

اما نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که به شهادت رساندن شیخ نمر در این بازه زمانی و اینگونه ناگهانی، خود نشان از برنامه ریزی بزرگ عربستان برای این موضوع دارد که آن هم به دلیل خاصی صورت گرفته است، چرا که پیشرفت ایران در برنامه هسته ای و بهبود روابط ایران با کشورهای غربی و اروپایی بر برخی کشورها ازجمله عربستان سنگین تمام شد و باعث نگرانی آنان شد.

بنابراین رژیم آل سعود با چنین برنامه ریزی بزرگی درصدد بود تا برخلاف ایران اقدامی بکند و کاری بکند که ایران در مقابل کل دنیا شرمنده شود، حمله ای که به سفارت عربستان در ایرن شد از سوی رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران به شدت محکوم شد اما با این وجود و به خاطر اینکه این حمله صورت گرفت برخی در تلاش بوده ند و خواستار آن هستند تا با استفاده از این موقعیت برای خراب شدن تصویر ایران در کل دنیا اقدام کنند، بنابراین لازم است که همه با حکمت و عقلمندی کامل نقش خود را در این باره ایفا کنیم تا ان شاء الله وضعیت بهبود یابد.

کد N1094549

وبگردی