آفتاب

بان کی مون: برخی تاسیسات شیمیایی در سوریه هنوز منهدم نشده‌اند

بان کی مون: برخی تاسیسات شیمیایی در سوریه هنوز منهدم نشده‌اند

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت اعلام کرد که برخی تاسیسات تولید سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارند که هنوز از بین نرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مقدمه گزارش ماهانه این سازمان و سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نوشته است: اوضاع امنیتی کنونی و وجود درگیری دلیل عدم از بین بردن یک مرکز حاوی تاسیسات هسته‌ای در سوریه است و تاکنون 12 مرکز تولید سلاح‌های شیمیایی در این کشور منهدم شده‌اند.

وی در این گزارش که در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت پشت درهای بسته بررسی شد، گفت: پیشرفت مداومی در نابودی تمامی سلاح‌های شیمایی سوریه صورت گرفته است.

بان کی مون درباره همکاری مثبت دمشق با تیم سازمان ملل نیز صحبت و به توافق نامه‌ای اشاره کرد که ماه گذشته میلادی میان رئیس تحقیقات مشترک سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و سازمان ملل با دولت سوریه امضا شد.

سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز روز سه شنبه در لاهه گفت که مواد شیمیایی اعلام شده سوریه 100 درصد امحا شده است.

این سازمان و سازمان ملل همچنان درحال رصد کردن حملات در سوریه با مواد شیمیایی هستند.

در سال 2013 و به دنبال میانجیگری روسیه دمشق با امحای تسلیحات شیمیایی خود موافقت کرد.

درحالی که برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی نظام سوریه را مسئول حملات شیمیایی می‌دانند، دمشق و روسیه گروه‌های مسلح مخالف و داعش را به حملات شیمیایی متهم می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1094522

وبگردی