آفتاب

دیوارهای خانه هنرمندان اجاره می‌رود!

دیوارهای خانه هنرمندان اجاره می‌رود!

دو هنرمند با اشاره به شرایط جدید تعیین‌شده توسط خانه هنرمندان ایران برای نمایش آثار، نسبت به ادامه‌ی این روند انتقاد کردند.

روشن نوروزی - دبیر اجرایی جایزه عکس شید - در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا اظهار کرد: خانه هنرمندان ایران بازی جدیدی را شروع کرده و برای امکاناتی مانند سالن و گالری که در اختیار انجمن‌ها و هنرمندان قرار می‌دهد، پول می‌گیرد. رقم این پول، عجیب و غریب است، زیرا گالری‌های خانه هنرمندان استانداردهای لازم را ندارند.

او ادامه داد: از ما هفت میلیون تومان پول خواستند و چون ما نتوانستیم به‌موقع پول را به آن‌ها برسانیم، زمانی که قرار بود در اختیار «جایزه عکس شید» قرار بگیرد، برای برگزاری رویدادی دیگر اختصاص یافت!

نوروزی با اعتقاد به این‌که «درآمدزایی به هرقیمتی در اولویت‌های خانه هنرمندان قرار گرفته‌ است» بیان کرد: خانه هنرمندان پتانسیل‌های درآمدزایی دارد و ما مخالف درآمدزایی آن‌ها نیستیم؛ اما گرفتن پول از هنرمندان، ابتدایی‌ترین و اشتباه‌ترین راه‌ حل ممکن است. تا کنون از سوی ما که بخش خصوصی هستیم و مستقل کار می‌کنیم، برای برگزاری مراسم یا نمایشگاه پولی پرداخت نشده بود، اما به گمانم پیش از این، برای برپایی مراسم دولتی نیز مبلغی پرداخت می‌شد.

او همچنین با اعلام این‌که «جایزه عکس شید» امسال در خانه هنرمندان ایران برگزار نمی‌شود، افزود: خانه هنرمندان ایران در پنج دوره‌ی گذشته، یکی از پایگاه‌های حمایت‌کننده این جایزه بود و حتی آقای سرسنگی - مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان - در یک دوره به نفر برگزیده یک سکه بهارآزادی هدیه داد؛ اما حالا که ما بودجه نداریم، جایزه عکس شید در مکان دیگری برگزار خواهد شد.

مسعود زنده‌روح - رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران - نیز در همین زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: خانه هنرمندان برای رشد و شکوفایی هنر و هنرمند به وجود آمده‌ است. حدود دو سال می‌شود که این مکان فرهنگی دچار عارضه‌های مالی شده است و از سوی شهرداری حمایت نمی‌شود. به همین دلیل و برای حل این مشکلات از هنرمندان پول می‌گیرند. من این اقدام را خوب نمی‌دانم و به‌نظرم شهرداری موظف است هزینه‌های خانه هنرمندان را تأمین کند.

او ادامه داد: خانه هنرمندان باید به هنرمندان امکانات و بها دهد و حامی پروژه‌های هنری باشد. این ساختار که یکی - دو سال است به‌وجود آمده، اشتباه است و با این حساب قسمتی از جامعه هنری امکان برگزاری هیچ رویدادی را ندارد. در حالی‌ که ریشه و پایه بسیاری از انجمن‌ها در همین مکان است. اگر شرایط همین‌گونه پیش رود، خانه هنرمندان نیز به یک گالری‌ تبدیل می‌شود که فقط کمی از دیگر مکان‌ها ارزان‌تر است.

زنده‌روح اضافه کرد: تا دو - سه سال پیش، خانه هنرمندان حمایت‌هایی را می‌کرد؛ اما کم‌کم به سمت اجاره دادن دیوارها رفت که این موضوع شایسته‌ی خانه هنرمندان نیست، زیرا این مکان به تمام مردم ایران متعلق است.

انتهای پیام

کد N1094320

وبگردی