آفتاب

مک کین از گشت نزدن ناوهای آمریکا در دریای چین جنوبی انتقاد کرد

مک کین از گشت نزدن ناوهای آمریکا در دریای چین جنوبی انتقاد کرد

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از دولت اوباما به دلیل تعویق عملیات گشت‌زنی ناوهای آمریکایی در حد فاصل 12 مایلی جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی که به گفته وی باید بر اساس حق "آزادی دریانوردی" انجام شود، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: خودداری آمریکا از این اقدام این اجازه را به چین می دهد که به ادعاهای ارضی خود در این منطقه ادامه دهد. در همین راستا فرود اولین هواپیمای چین در یکی از جزایر مصنوعی اسپراتلی در روز یکشنبه انجام گرفت.

مک کین ادامه داد: عدم انجام عملیات بیشتر گشت‌زنی توسط ناوهای آمریکا در این منطقه بسیار ناامید کننده و در عین حال تعجب‌برانگیز است.

تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش حضور نظامی چین در این منطقه مورد مناقشه‌ در نهایت این منطقه را به منطقه تحت کنترل پکن تبدیل کرده و تنش ها را میان کشورهای مدعی دیگر و آمریکا افزایش می‌دهد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: فرود اولین هواپیمای چین بر یکی از جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی باعث اوج‌گیری تنشها در این منطقه پرمناقشه شده و ثبات منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: ما دوباره از تمامی کشورهای دارای ادعای ارضی در این منطقه می‌خواهیم از ادعاهای ارضی خود دست برداشته و بر دستیابی به یک توافق درباره اتخاذ یک رفتار قابل قبول و واحد از جانب همه طرف‌ها در این منطقه تاکید می کنیم.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود،اعلام کرد: مقامات آمریکایی همچنان به دنبال عملیات گشت‌زنی بیشتر بر اساس حق آزادی دریانوردی در حوالی جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی هستند اما هنوز زمان این گشت‌زنی ها مشخص نیست.

جان مک کین اعلام کرد که لازم است آمریکا وارد محدوده 12 مایلی حریم جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی شود تا پکن به روشنی دریابد که آمریکا ادعاهای این کشور در این دریا را به رسمیت نمی‌شناسد.

انتهای پیام

کد N1094083

وبگردی