آفتاب

سکوت معنادار دولت اوباما نسبت به تنش‌های بین ایران و عربستان

سکوت معنادار دولت اوباما نسبت به تنش‌های بین ایران و عربستان

براساس گزارش واشنگتن پست، دولت اوباما در مورد تنش‌های ایجاد شده میان ایران و عربستان یک موضع بی‌طرف را اتخاذ کرده است؛ چرا که معتقد است وساطت یا دخالت میان دو طرف فقط اوضاع را مبهم‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی در مورد موضع دولت اوباما در قبال تنش‌های ایجاد شده میان ایران و عربستان نوشت: موضع محتاطانه دولت اوباما در مورد تنش‌های میان دو قدرت برتر خاورمیانه نشان دهنده بی‌طرفی آمریکا میان دو کشور است که البته به نظر آمریکا هر دو طرف اقدامات اشتباهی را انجام داده‌اند و این که دولت اوباما معتقد است که دخالت آمریکا می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از آن‌که روز یک‌شنبه با ظریف، وزیر خارجه ایران در این‌باره گفت‌وگو کرد، در روز دوشنبه نیز با محمدبن سلمان، وزیر دفاع و عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی‌ها تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن دعوت دو طرف به آرامش از آن‌ها خواست تا اختلافات اخیر پیش آمده را کنار بگذارند.

جان کری، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این‌باره به خبرنگاران گفت: اگر منظورتان این است که آیا آمریکا به دنبال دخالت در تنش‌های میان ایران و عربستان است و یا این که بخواهد وساطت کند، پاسخ منفی است.

این در حالی است که خواسته دولت اوباما برای این که دو طرف اختلافات خود را کنار بگذارند، مورد انتقاد دو تن از کاندیداهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا شده است. بن کارسون و کارلی فیورنیا ضمن تاکید بر لزوم حمایت دولت آمریکا از عربستان به عنوان متحد این کشور، بار دیگر توافق هسته‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اما دولت اوباما بیش‌تر سعودی‌ها را برای ایجاد یک بحران دیگر در منطقه که می‌تواند مذاکرات صلح سوریه برای اتمام جنگ داخلی تهدید کند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ماه گذشته، جان کری توانست محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران حامی بشار اسد و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان حامی گروه‌های مخالف اسد را در راستای تلاش بین‌المللی برای خاتمه دادن جنگ داخلی سوریه برای نخستین‌بار به پای میز مذاکره بنشاند.

اما هم‌اکنون هریک از دو طرف می‌توانند دور جدید این مذاکرات که قرار است در 25 ژانویه انجام شود را لغو کنند.

جان کری نیز تاکید کرد که آمریکا نمی‌خواهد به هیچ وجه پیشرفت‌های ایجاد شده در مذاکرات صلح سوریه تحت تأثیر تنش‌های ایجاد شده میان ایران و عربستان قرار گیرد.

آمریکا مدت‌ها است که به سازمان‌های حقوق بشری و دیگر کشورهای غربی در محکومیت اقدامات ضد حقوق بشری عربستان سعودی پیوسته است.

بنابراین گزارش، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که سعودی‌ها را برای آزادکردن شیخ نمر مورد فشار قرار داده بودند.

انتهای پیام

کد N1094080

وبگردی