آفتاب
اراکی تشریح کرد

دستاوردهای بیست‌ونهمین کنفرانس وحدت اسلامی

دستاوردهای بیست‌ونهمین کنفرانس وحدت اسلامی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دستاوردهای بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ آیت‌الله محسن اراکی در نشستی خبری در تشریح دستاوردهای کنفرانس وحدت که با حضور 700 مهمان داخلی و خارجی در روزهای ششم، هفتم و هشتم دی ماه برگزار شد، اظهار کرد: در کنفرانس امسال 350 مهمان خارجی داشتیم و به همین تعداد هم مهمانان داخلی در کنفرانس حضور یافتند. امسال اقبال بیشتری برای حضور در کنفرانس از سوی مهمانان خارجی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: ایران به قدری در منطقه و جهان ابرقدرت شده است که رفت و آمد افراد عادی هم در این کشور دولت آمریکا را با ترس روبرو می‌کند. اقتدار و تلاش و پیشرفت کشور ایران که در نتیجه برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است برای آن‌ها قابل تامل است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه ضمن ابراز تاسف و تاثر در مورد حادثه اخیر و شهادت مرد جهاد و تقوا آیت الله شیخ نمر اظهار کرد: این حادثه دل امت اسلامی و نیروهای آزادی خواه مسلمان را به درد آورد و من این حادثه را به حوزه های علمیه، مردم عربستان به خصوص عربستان شرقی و تمام شیعیان جهان تسلیت می گویم. این حادثه پس از کنفرانس وحدت رخ داد و نشان دهنده آن است که رژیم حاکم عربستان کمربسته که با وحدت جهان اسلام مبارزه کند و با شهادت آیت الله نمر چهره کریه عربستان بیشتر نمایان شد.

اراکی یادآور شد: عربستان ابزاری برای دشمن است و هدف آن ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی است. مجمع تقریب سه ماه پیش نامه ای را به پادشاه عربستان نوشت و از او خواست که یک گامی برای تقریب بردارد و در رابطه با شیخ نمر تغییر موضع بدهد اما او با این کار سبب ایجاد تفرقه بین مسلمانان شد. آیت الله شیخ نمر نه تنها مظلوم بود بلکه جرم و گناهی نیز مرتکب نشده بود. این حرکت عربستان سبب بازتاب های منفی در جهان اسلام شد. عربستان می دانست که این کار ظلم و جنایت است و بازتاب منفی دارد و منشا برافراشته شدن تفرقه در جهان اسلام می‌شود ولی باز هم اقدام به این کار کرد.

وی تاکید کرد: عربستان تبدیل شده است به یک پایگاهی برای ایجاد تفرقه. ما عربستان را به وحدت و همبستگی دعوت کرده‌ایم. عربستان رسانه هایی را هدایت می‌کند که آن‌ها علیه شیعیان و سنی ها برنامه هایی را پخش می‌کند که علیه وحدت است و هیچ کدام از آن‌ها درست نیست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: همچنین آن‌ها مدارسی دارند که نیروهای القاعده و داعش را در آن‌ها پرورش می‌دهند. جهان اسلام باید در این راستا بیدار شود. ما همواره سعی کرده ایم که الازهر مصر را با خود همراه کنیم چرا که این مرکز همواره پایگاه وحدت به شمار می رفته است و انتظار ما این است که شیخ الازهر راه بزرگان خود را برود. مردم این مرکز را به عنوان خاستگاه وحدت می شناسد و آن‌ها همواره سعی کرده‌اند که مشکلات ملت ها و دولت ها را حل کنند. ما انتظار داریم الازهر مستقل عمل کند و مشکلات را حل نماید.

اراکی گفت:‌ این که الازهر بخواهد دنباله رو عربستان باشد برای او ناشایست است. دوست داریم علما و سران الازهر و سایر متفکران این کشور نقش موثری در وحدت جهان اسلام داشته باشند. مصر همواره یک کشور بزرگ و اثر گذار بوده است و انتظار داریم همچون گذشته نقش خود را ایفا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در کنفرانس وحدت امسال 12 کمیسیون برگزار و در آن‌ها مطالبی مهمی بین علما رد و بدل شد، تصریح کرد: ما تمام برنامه های این کمیسیون‌ها را جمع بندی می‌کنیم و هر آنچه که از آن ها را بتوانیم تبدیل به برنامه کنیم آن‌ها را برنامه می‌کنیم و در سال‌های آینده به اجرا در می آوریم از جمله کمیسیون‌های بیست و نهمین کنفرانس وحدت، کمیسیون‌های زن و خانواده، علمای مقاومت، مساعی حمیده، توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی که این یکی از اقدامات جدید بود و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت، کمیسیون‌های احزاب پشتیبان مقاومت اسلامی،‌ دانشجویان جهان اسلام، تجار و بازرگانان، ارزیابی شرایط کنونی جهان اسلام، عوامل بحران زا در جهان اسلام، راه های برون رفت از بحران ها و کمیسیون بانوان بوده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به سایر برنامه های بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: یکی دیگر از برنامه های ما در این کنفرانس برگزاری نمایشگاه چهره های تقریبی بود که در حاشیه این اجلاس از پنج شخصیت برجسته تقریبی تقدیر کردیم.

اراکی در ادامه با بیان اینکه دو ویژه نامه کنفرانس تهیه شد که در این دو ویژه نامه اقدامات قبلی و بعدی مجمع تقریب را آورده ایم، گفت:‌ یکی از برنامه های بزرگ ما که پس از کنفرانس وحدت برگزار خواهد شد شب شعر رسول مهربانی است که جمعه شب در تالار شهید آوینی این برنامه برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین برنامه سی امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سال آینده برگزار می‌شود، گفت: ما مسابقه کتاب وحدت را در سی امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی داریم که به بهترین کتاب هایی که در رابطه با وحدت نوشته شود جوایزی ارزنده اهدا می‌کنیم. برترین کتاب 100 هزار دلار هدیه و دومین کتاب 50 هزار دلار هدیه دارد و به سومین اثر برگزیده 25 هزار دلار هدیه تعلق می گیرد. آنهایی که می خواهند در این مسابقه شرکت کنند می‌توانند کتاب های خود را تا سال آینده به مجمع تقریب ارسال کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین برنامه هایی که در کنفرانس آینده به دنبال برگزار شدن آن هستیم جشنواره فیلم وحدت است که برگزاری این جشنواره می‌تواند یک تحولی در عرصه وحدت ایجاد کند. ما در اردیبهشت ماه در مبعث نبی مکرم اسلام از جشنواره فیلم وحدت رونمایی می‌کنیم و جوایز ارزنده ای هم برای این برنامه در نظر گرفته ایم.

اراکی در ادامه در پاسخ به این سوال که علمای جهان اسلام چقدر می‌توانند در از بین بردن بحران های منطقه ایفای نقش داشته باشند، گفت:‌ بزرگترین مسئولیت بر دوش عالمان است. عقل و دل و مردم در دست عالمان اسلام است. اگر آن‌ها خوب به وظایف خود عمل کنند می‌توانند اثرگذار باشند. مجمع تقریب در طول سال برنامه های متفاوتی را با کشورهای مختلف و علمای آنها برگزار می‌کند تا بتواند به وحدت برسد. امیدواریم که شاهد تحرک بیشتری از سوی علمای جهان اسلام برای بستر سازی وحدت باشیم.

وی گفت:‌ استکبار جهانی تمامی برنامه و سرمایه خود را برای تفرقه در جهان اسلام بسیج کرده است و می خواهند تلاش های تقریبی را خراب کنند. پیروز کسی است که در راستای وحدت گام بردارد و در کنفرانس هایی که برگزار می‌کنیم همواره فلسطین به عنوان قلب جهان اسلام معرفی شده است و دفاع از آن را به عنوان یک وظیفه بنیادی می دانیم و فلسطین هم اکنون باید مهمترین مسأله ما باشد.

انتهای پیام

کد N1093834

وبگردی