آفتاب

بادگیر آب انبار خواجه خضر یزد بازسازی می‌شود

بادگیر آب انبار خواجه خضر یزد بازسازی می‌شود

بادگیر آب انبار قجری چهار بادگیری خواجه خضر واقع در ابتدای بازارچه خضر یزد که از عناصر هویت بخشی این منطقه محسوب می‌شود، مرمت و بازسازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، "محسن ذاکری‌نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اعتبار تخصیص داده شده به این طرح را 100 میلیون ریال، اعلام و خاطرنشان کرد: دیوارچینی، تیغه چینی، اجرای قفسه بادگیر، اجرای سقف بادگیر، اجرای شرفی‌ها و اندود کاهگل ته‎‎کش و روکش از جمله موارد مرمتی بادگیر این بنای تاریخی است.

وی عنوان کرد: از جمله بناهای فراوان که در بافت سنتی و تاریخی شهر یزد قرار دارد، آب انبارها هستند که در گذشته تامین‌کننده قسمت زیادی از آب مصرفی مردم استان بوده‌اند و این گونه بناها و سازه‌های تاریخی به واسطه خصوصیات آب و هوایی، تنوع و پراکندگی خاص دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: آب انبار خواجه خضر یزد دارای چهار بادگیر است که دارای دهانه‌های در چهار جهت است و ویژگی این اثر، واقع شدن در بافت تاریخی و همچنین دسترسی آسان به آن به واسطه نزدیکی به محور تاریخی شهر یزد است.

ذاکری‌نیا با اشاره به ثبت ملی این اثر به شماره 17 هزار و 902 در فهرست آثار ملی، خاطرنشان کرد: باتوجه به نوع معماری و مصالح به کار رفته در ساخت این آب انبار و همچنین مقایسه با بناهای مشابه، بنای مذکور به دوره متأخر اسلامی (قاجار)‎ مربوط است.

انتهای پیام

کد N1093817

وبگردی