آفتاب
در پی اعدام شیخ نمر رخ داد؛

اذعان نیویورک تایمز به اشتباه محاسباتی آمریکا در خاورمیانه

اذعان نیویورک تایمز به اشتباه محاسباتی آمریکا در خاورمیانه

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آمریکا در تلاش است درباره اتحاد خود با عربستان سعودی توضیح دهد. از سویی کاخ سفید نمی تواند به طور علنی اعدام روحانی مخالف در عربستان را محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر،  این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم «دیوید ای سانجر» نوشته است: روز دوشنبه دولت اوباما با تضاد بنیادی در روابط متشنج خود با عربستان سعودی مواجه شد. کاخ سفید از ترس تضعیف رهبری شکننده سعودی که برای جنگ با دولت اسلامی [گروه تکفیری صهیونیستی داعش] و پایان دادن به جنگ سوریه شدیدا به آن نیاز دارد، دست کم به طور علنی نمی توانست اعدام روحانی مخالف در عربستان را محکوم کند.

در ادامه این مطلب آمده است: در مواردی که خاندان سلطنتی سعودی به سرکوب مخالفان و آزادی بیان پرداختند و به نخبگان اجازه دادند به تندروهای اسلام خواه کمک مالی کنند، دولت آمریکا یا چشم خود را به این روی حوادث بست یا خیلی محتاطانه درباره گزارش های حقوق بشر در این زمینه هشدار هایی صادر کرد. در مقابل عربستان سعودی هم به کشور مورد اعتماد آمریکا، تامین کننده اطلاعات جاسوسی و وزنه با ارزشی در مقابل ایران تبدیل شد.

نیویورک تایمز افزوده است: برای سال ها این نفت بود که روابط میان کشورهایی را که ارزش های مشترک اندکی داشتند، تعیین می کرد. امروز تولید نفت آمریکا در حال افزایش و رهبری سعودی هم تضعیف شده است از این رو وابستگی متقابلی که سابقه آن به اوایل دهه ۱۹۳۰ باز می گردد، دیگر مانند قبل دو کشور را به هم مرتبط نمی کند.  اما قیام های سیاسی در خاور میانه [غرب آسیا] و تصور آمریکا مبنی بر این که وجود سعودی ها برای برقراری ثبات در منطقه ضروری است، همچنان باعث شده است ارتباط متزلزل این دو کشور حفظ شود.  از این رو زمانی که عربستان سعودی ۴۷ نفر از جمله [آیت الله] نمر النمر، روحانی مخالف حکومت عربستان را اعدام کرد، آنهم به شیوه سر زدن که از نظر اکثر مردم آمریکا بیشتر به شیوه های دولت اسلامی [گروه تکفیری صهیونیستی داعش] شبیه است تا یک کشور شریک آمریکا، تلاش های دولت اوباما برای توضیح روابط با ریاض بیش از هر زمان دیگری با مشکل مواجه شد.  در حقیقت اعدام ها نقطه اوج حوادثی بودند که در چند سال گذشته به بروز اختلاف میان دو کشور منجر شده بودند.

به اعتقاد نویسنده توافق هسته ای ایران از جمله مواردی بود که به این حس در میان سعودی ها دامن زد که آمریکا به بازنگری روابط بنیادی خود می پردازد و مقامات سعودی در سفر به واشنگتن به صراحت این پرسش را مطرح کردند که آیا می توانند به متحد آمریکایی خود اعتماد کنند. در یکی از افشاگری های ویکی لیکس آمده بود، ملک عبدالله، پادشاه عربستان از آمریکا خواسته بوده است با حملات نظامی به ایران سر مار را قطع کند. وی پیش از توافق هسته ای ایران مرد اما سران سعودی که همچنان معتقدند ایران در برهم زدن ثبات منطقه دست دارد، دولت اوباما را به اشتباه کردن در برابر ایران متهم می کنند و می گویند این ساده لوحانه است که تصور کنیم ایران به توافقی که از طریق مذاکره حاصل شده است، پایبند خواهد بود.  از این رو بوده است که پس از توافق هسته ای با ایران در ماه ژوئیه دولت اوباما همواره در حال اطمینان دهی به سران عربستان بوده است. اما در عین حال کاخ سفید منتقد جدی مداخله عربستان در یمن هم بوده است.

لازم به ذکر است؛ خبط رژیم سعودی در اعدام شیخ نمر آنقدر بزرگ و غیر قابل توجیه برای افکار عمومی دنیا بوده که رسانه های آمریکایی طی چند روز گذشته تمام تلاش خود را برای تبرئه کردن آمریکا از همراهی آل سعود بکار گرفته اند. تحلیل فوق نیز در همین راستا و بالاجبار به اشتباه محاسباتی کاخ سفید اذعان کرده است.                                                                     

کد N1093795

وبگردی