آفتاب

نیویورک تایمز: هم‌دردی اروپایی‌ها با ایرانی‌ها در مخالفت با عربستان

نیویورک تایمز: هم‌دردی اروپایی‌ها با ایرانی‌ها در مخالفت با عربستان

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: اروپایی‌ها در روزهای اخیر در مخالفت با عربستان بر سر اعدام شیخ نمر با ایرانی‌ها هم‌درد بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، از زمانی که عربستان سعودی با اعدام هم‌زمان 47 نفر در یک روز از جمله نمر باقر النمر شیخ برجسته شیعه عربستانی، آتش تنش‌ها با ایران را تشدید کرده است، اروپایی‌ها به سرعت این اقدام را محکوم کرده‌اند که نشان دهنده نگرانی عمیق این قاره نسبت به سیاست‌های آل سعود و نقش این کشور در آشوب‌های کنونی در خاورمیانه است.

اگرچه دولت‌های اروپایی عربستان را یک بازار خوب برای محصولات و تسلیحات اروپا می‌داند، افکار عمومی در اروپا به طور روزافزون از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی آل سعود از گروه‌های سلفی و وهابیت که منجر به گسترش ایدئولوژی افراطی‌گری شده است، انتقاد کرده‌اند. این ایدئولوژی به ایجاد القاعده و داعش منجر شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: اکنون حضور ایران برای پایان دادن به پنج سال جنگ داخلی در سوریه ضروری تلقی می‌شود،‌ جنگی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون موجب سرازیر شدن بیش‌ترین تعداد پناه‌جویان به این قاره شده است.

هم‌چنین ایران که پیش از این در مقابل اروپا قرار داشت، به طور ناگهانی در مخالفت با عربستان در کنار اروپا قرار گرفته و نوعی از هم‌دردی در این میان به وجود آمده است.

رینر هرمن، یک کارشناس مسائل خاورمیانه در آلمان معتقد است، تا زمانی که عربستان با این عقیده که ایران را باید سر جایش بنشاند، هدایت می‌شود تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه به شکست می‌انجامد و عربستان سعودی ممکن است تلاش‌ها برای حصول توافق هسته‌ای را نابود کند.

بسیاری از اروپایی‌ها عربستان را به دلیل اعدام شیخ نمر سرزنش می‌کنند چرا که این اقدام به سرعت به بروز موج اعتراضات در ایران و تعرض به سفارت ریاض در تهران و سپس قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور از سوی آل سعود منجر شد.

بسیاری از گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز این اقدام عربستان را مورد انتقاد قرار داده‌اند. ریپریو، سازمان برجسته مدافع حقوق بشر در انگلیس از دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور به دلیل اتخاذ رویکرد بیش از اندازه محتاطانه‌اش در قبال این اقدام عربستان به شدت انتقاد و اعلام کرد: دولت نباید چشم خود را روی این‌گونه جنایات ببندد.

انتهای پیام

کد N1093765

وبگردی