آفتاب
یک کارشناس کشاورزی:

مسمومیت خاک با سرب، مسمومیت انسان را به‌دنبال دارد

مسمومیت خاک با سرب، مسمومیت انسان را به‌دنبال دارد

یک کارشناس کشاورزی گفت: تجمع عناصر سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم در خاک می‌تواند وارد گیاهان شده و مسمومیت حیوانات و انسان را در پی داشته باشد.

«رویا خالصی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این‌که چنین مسمومیتی می‌تواند زمینه بروز عوارض و بیماری‌های نامطلوب را فراهم کند، اظهار کرد: رنگ‌های مختلف، پودرهای لباسشویی، مواد پلاستیکی، برخی سموم کشاورزی و بنزین حاوی این عناصر بوده و مصرف روزافزون آن‌ها توسط بشر می‌تواند سبب تجمع در خاک شود.

این کارشناس ادامه داد: ازت عنصر ضروری برای گیاه و انسان به‌شمار می‌رود، اما چنان‌چه مقادیر زیادی از شکل نیتراتی آن در خاک تجمع یابد به میزان زیاد جذب گیاهان شده و حیوانات علف‌خوار را دچار مسمومیت می‌کند. هم‌چنین شسته شدن مقدار زیادی نیترات خاک به داخل آب‌های زیرزمینی سبب آلودگی آب آشامیدنی شده و زمینه را برای مسمومیت انسان، علی‌الخصوص نوزادان فراهم می‌کند.

وی افزود: در واقع از زندگی و فعالیت انسان روی کره زمین، فضولات و مواد دفعی حاصل می‌شود که در نهایت وارد آب، خاک و هوا می‌شود. البته تا زمانی که تراکم جمعیت کم بود این فضولات و مواد دفعی مشکل چندانی ایجاد نمی‌کرد ولی ازدیاد روزافزون جمعیت، علی‌الخصوص تراکم آن در شهرهای بزرگ و مراکز صنعتی، هم‌چنین ساخت و استفاده از مواد شیمیایی متعددی که قبلاً در طبیعت وجود نداشته، سبب بروز مشکلات عدیده‌ای از نظر آلودگی محیط‌زیست شده است.

خالصی تصریح کرد: آلودگی خاک را می‌توان ناشی از آفت‌کش‌ها،عناصر سمی، فضولات دامی و صنعتی و شهری، املاح محلول، ترکیبات رادیو اکتیو و باران‌های اسیدی دانست. علاوه‌بر این، متأسفانه امروزه با شوری مفرط خاک در برخی مناطق مواجه‌ایم که مشکلات زیادی برای کشاورزی و در راستای آن انسان ایجاد کرده است. از این‌رو باید عوامل ایجاد آن را شناخت و در راستای مقابله با آن گام برداشت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: انتقال املاح محلول اراضی مرتفع به مناطق پائین‌دست به کمک آب، استفاده از آب‌های شور در آبیاری، تبخیر شدید رطوبت خاک، انتقال و تجمع املاح محلول در قسمت‌های سطحی خاک و ناکافی بودن بارندگی(خشکسالی)، بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و انتقال املاح آن‌ها به خاک(استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیر مجاز)، هم‌چنین ریزش باران‌های شور در مجاور مناطق صنعتی می‌تواند از عوامل بروز شوری در مدت زمان طولانی باشد.

انتهای پیام

کد N1093762

وبگردی