آفتاب
درپی تنش در روابط تهران-ریاض

هشدار علاوی نسبت به بحرانی‌تر شدن اوضاع منطقه

هشدار علاوی نسبت به بحرانی‌تر شدن اوضاع منطقه

رئیس ائتلاف الوطنیه عراق نسبت به بحرانی‌ شدن اوضاع منطقه به دلیل تنش در روابط میان ایران و عربستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری عراقی براثا، ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: جهان عرب و اسلام ما از دوره نه چندان کوتاهی شاهد یک سری تنش‌ها، بحران‌ها، درگیری‌های مسلحانه، تغییرات دموگرافی، آواره شدن میلیون‌ها فرد و مداخله در امور داخلی بوده است و شاید خطرناک‌ترین تحول گسترش دایره طایفه‌گرایی سیاسی و خشونت و تندوری باشد.

وی افزود: ما از چند وقت پیش نسبت به جدی بودن این خطرات هشدار دادیم و بارها خواهان این شدیم که کشورها از ایراد مواضع خصمانه و مداخله در امور یکدیگر دست بردارند.

علاوی خواهان آغاز فوری مذاکرات مستقیم از طریق برگزاری کنفرانسی شد که تمامی کشورهای منطقه در آن شرکت کنند تا نقشه راهی برای از بین بردن بحران‌ها، مقابله با چالش‌ها و ایجاد مکانیزم همکاری مشترک براساس احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها ترسیم شود.

وی گفت: روابط میان عربستان و ایران باید براساس عرف بین المللی و توجه به حاکمیت باشد. تنش در این روابط به نفع منطقه نیست و تاثیر منفی بر واقعیت جامعه عربی و اسلامی خواهد گذاشت. همچنین راه را برای مداخله خارجی بیشتر در امور منطقه باز خواهد کرد و به تنش و دودستگی خواهد انجامید به ویژه اینکه این اتفاق در سایه دودستگی شدید بین المللی رخ داده است.

علاوی تصریح کرد: تنش در روابط میان دو کشور مسلمان بسیار خطرناک است و باید برای خاموش کردن آتش بحران و نشستن بر سر میز مذاکره برای حل اختلافات و آغاز مرحله همکاری سازنده تلاش کرد.

اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه و یکی از منتقدان دولت عربستان منجر به اعتراضات شیعیان در سراسر منطقه شده است. روابط میان ایران و عربستان پس از حوادث مقابل سفارت عربستان در تهران متشنج شده است.

انتهای پیام

کد N1093482

وبگردی