آفتاب

گولن چهارشنبه به صورت غیابی محاکمه می‌شود

گولن چهارشنبه به صورت غیابی محاکمه می‌شود

فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترکیه در آمریکا به عنوان دشمن رجب طیب اردوغان به همراه برخی از مسئولان پیشین پلیس روز چهارشنبه برای پاسخ به اتهامات وارده در مورد اختلاس و فساد مالی به دادگاهی در استانبول فراخوانده شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این جلسه در یکی از دادگاه‌های اصلی استانبول برگزار می‌شود که در آن جلساتی در راستای سرکوب جنبش گولن برگزار شده بود. رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، گولن را متهم به ایجاد دولت موازی می‌کند.

گولن 74 ساله در گذشته به هنگام به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه در سال 2002 یکی از متحدان نزدیک اردوغان بود اما این دو فرد با افزایش نفوذ گولن از یکدیگر جدا شدند و اردوغان وی را متهم به ایجاد دولت موازی کرد.

گولن در حال حاضر براساس یک تبعید خود خواسته در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا زندگی می‌کند و در دادگاه به صورت غیابی محاکمه می‌شود.

نورالله آلبایراک، وکیل فتح‌الله گولن در این باره گفت: او در این دادگاه متهم به تلاش برای سقوط دولت و اداره گروه تروریستی شده است.

وی ادامه داد: هیچ شواهدی درباره یک سازمان تروریستی وجود ندارد، اتهامات تنها براساس فرضیات و اظهارنظرها است که این مدارک کافی نیست. تنها یک مدرک براساس یک تماس تلفنی انجام شده توسط گولن با یک مامور پلیس در زمان افشای رسوایی مالی وجود دارد و در آن نیز هیچ شواهدی مبنی بر ارائه دستورات از طرف موکلم به هیچ کس وجود ندارد.

دولت ترکیه به دنبال مجازات حبس ابد برای گولن است.

همچنین 66 مظنون دیگر این پرونده که بیشتر آنها مسئولان پلیس هستند متهم به عضویت در یک سازمان مسلحانه‌اند که ممکن است به حبس از هفت تا 330 سال محکوم شوند.

در حال حاضر گولن برای دو پرونده دیگر نیز مورد دادخواست قرار گرفته است اما دادگاه روز چهارشنبه تنها درباره فساد مالی است.

اگرچه گولن در ترکیه زندگی نمی‌کند اما نفوذ بسیار بالایی در ترکیه به خصوص در دستگاه قضایی، رسانه‌ها، شرکت‌های مالی و پلیس دارد و همچنین با ایجاد شبکه‌ای از مدارس در سیستم آموزشی این کشور نیز نفوذ پیدا کرده است.

براساس اعلام خبرگزاری آناتولی از تابستان سال 2014، نزدیک به 1800 نفر از جمله 750 نفر نیروی پلیس و 80 سرباز به عنوان بخشی از اقدامات سرکوبگرانه علیه طرفداران گولن بازداشت شده‌اند.

اردوغان در همین راستا اعلام کرد: من قول می‌دهم که تمام رهبران این باند و اطرافیانش را برای پاسخ گویی به جایگاه عدالت بکشانم.

انتهای پیام

کد N1093448

وبگردی