آفتاب

سیاستمداران انگلیسی قطع همکاری قضایی با عربستان را خواستار شدند

سیاستمداران انگلیسی قطع همکاری قضایی با عربستان را خواستار شدند

به دنبال اعدام‌های اخیر در عربستان، سیاستمداران انگلیسی دولت این کشور را به منظور قطع پشتیبانی از ریاض به عنوان یکی از اعضای ارشد شورای حقوق بشر سازمان ملل تحت فشار قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، تیم فارون، رهبر لیبرال دموکرات‌های انگلیس و همچنین از اعضای حزب کارگر خواهان همکاری قضایی لندن با ریاض شده و روابط انگلیس با عربستان را روابطی آکنده از چاپلوسی توصیف کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه انگلیس اعدام 47 تن توسط عربستان را از جمله شیخ نمر به عنوان یک خبر ناامید کننده توصیف کرد.

تیم فارون با اشاره به اعطای کرسی به عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: دولت عربستان به طور سیستماتیک حقوق بشر را نقض می‌کند آنها نباید رئیس کمیته حقوق بشری سازمان ملل که از حقوق اساسی حراست می‌کند باشند. انگلیس و دیگر کشورها نمی‌توانند با توجه به اینکه می‌دانند عربستان مردم را اعدام و شکنجه می‌کند در حالی که آنها در این پست به وزارت حقوق بشر در دیگر کشورها می‌پردازند به نشست و برخاست با مقامات عربستان ادامه دهد.

وی افزود: مقام‌های عربستان باید از پستاشان کناره گیری کنند و یا مجبور به کناره گیری شوند آنها کاملا برای داشتن این پست در شورای حقوق بشر سازمان ملل ناشایسته هستند.

وی همچنین تاکید کرد: دولت انگلیس جایگاهی پیدا کرده که در قبال حکومت عربستان تقریبا چاپلوس شده است. هنگامی که اتفاقاتی نظیر این رخ می‌دهند باید صراحتا آنها را محکوم کنیم. نه فقط به این دلیل که به لحاظ اخلاقی غلط انداز هستند بلکه به خاطر اینکه فرآیندهای دیپلماتیک کلیدی برای حل بحران سوریه را تضعیف می‌کنند.

این در حالی است که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز با محکوم کردن اعدام‌های عربستان آنها را شدیدا نگران کننده خواند.

در همین حال جان جنکینز، سفیر سابق انگلیس در ریاض اظهار داشت: اعدام‌های اخیر عربستان با توجه به اینکه حامیان القاعده را اعدام کرده‌اند قابل درک هستند.

وی تصریح کرد: از نظر من این اعدام‌ها موجه هستند من می‌توانم درک کنم که چرا با توجه به حملات گروه تروریستی داعش در عربستان در 18 ماه گذشته عربستان اینگونه واکنش نشان داده است.

وی همچنین مدعی شد که این اعدام‌ها متفاوت از کشتارهای داعش هستند زیرا عربستان یک کشور مشروع است.

با این حال رهبران حزب کارگر انگلیس تحت رهبری جرمی کوربین شدیدا از نزدیکی روابط کشورشان با عربستان انتقاد کردند.

اندی اسلاتر، وزیر حقوق بشر دولت در سایه انگلیس این روابط را محکوم کرد و خطاب ب همایکل گاو، وزیر دادگستری انگلیس نوشت که باید همکاری قضایی لندن با ریاض سریعا متوقف شود.

وی تاکید کرد: این درست نیست که انگلیس با نظام قضایی کشوری که یک چنین بی‌اعتنایی فاحشی به اساسی‌ترین حقوق بشر و حاکمیت قانون دارند به همکاری ادامه دهد.

وی همچنین گفت که لغو یادداشت تفاهم مربوط به همکاری در مدیریت زندان‌ها میان انگلیس وعربستان که سال گذشته میلادی انجام شد اقدامی کافی نیست.

اسلاتر اظهار کرد: همکاری‌های قضایی با انگلیس باید سریعا متوقف شود و دولت انگلیس باید محتوای یادداشت تفاهم و ماهیت کامل پشتیبانی لندن و مشاوره دهی آن به حکومت عربستان در زمینه مسائل قضایی را فاش کند.

انتهای پیام

کد N1093432

وبگردی