آفتاب
نیویورک تایمز؛

اروپا در تنشهای میان عربستان و ایران همراه تهران است

اروپا در تنشهای میان عربستان و ایران همراه تهران است

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تنش های میان عربستان و ایران و تشریح موضع کشورهای اروپایی در مورد تحولات منطقه نتیجه گیری کرده که در شرایط فعلی کشورهای اروپایی با ایران همراهی بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش نیویورک تایمز آمده است: از زمانیکه عربستان با اعدام ۴۷ نفر از جمله شیخ نمر بر تنش های خود با ایران افزود، اروپا به سرعت این اقدام ریاض را محکوم کرد و بدین ترتیب حساسیت درباره اقدامات عربستان و نقش آن در درگیری های خاورمیانه در قاره اروپا افزایش یافت.

این روزنامه می نویسد: مخالفت در اروپا با حکم اعدام و مجازات های سنگین از جمله حکمی که علیه یک وبلاگ نویس عربستانی صادر شده بود موجب بروز حساسیت در اوپا شده و این تنها یکی از دلایل انتقاد از عربستان در اروپاست. در حالیکه اروپائی ها عربستان را به عنوان عامل افزایش تنش ها در خارومیانه معرفی می کنند در همان زمان نیز تسلیحات اروپایی روانه عربستان می شود اما با این وجود کشورهای اروپایی انتقادهای خود از عربستان را به دلیل حمایت از وهابیون و سلفی ها که پایه و اساس تفکرات گروه های افراطی همچون القاعده و داعش هستند افزایش داده اند. 

علاوه بر آن اتحادیه اروپا و کشورهای ۱+۵ به توافقی هسته ای با ایران رسیده اند و اکنون ایران به عنوان یک امر لازم برای پایان دادن به جنگ پنج ساله سوریه که موجب افزایش ورود پناهجویان به اروپا شده تلقی می شود.

عربستان می خواهد تهران را وادار به واکنشی کند که در نهایت منجر به از بین رفتن توافق میان ایران و غرب شودبرهمین اساس بسیاری از اروپائی ها اگر چه در گذشته بواسطه مواضع ضد غربی ایران و برنامه هسته ای این کشور مشکلاتی را با آن داشتند اما اکنون در مقایسه با عربستان، با ایران همدردی می کند.

«رایان هرمان» از کارشناسان حوزه خاورمیانه در آلمان، می گوید: تا زمانیکه عربستان در تلاش برای تقابل با ایران اصرار کند، تمام تلاش ها برای برقراری صلح در خاورمیانه محکوم به شکست هستند.

به اعتقاد این کارشناس، عربستان ممکن است توافقی را که به دقت در مورد برنامه هسته ای ایران انجام شده را به هم بزند.

به نوشته نیویورک تایمز، بسیاری از کارشناسان و مقامات اروپایی عربستان را به دلیل اینکه با اعدام شیخ نمر موجب افزایش تنش ها در خاورمیانه شده نکوهش می کنند.

این روزنامه در ادامه به مواضع مقاماتی همچون «کارل بیلدت» وزیر امور خارجه سابق سوئد، که روز گذشته اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر را حرکتی اشتباه خوانده بود اشاره کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه به مواضع مقامات رسمی کشورهار اروپایی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس در این رابطه پرداخته و می نویسد: هر چند این کشورها اقدام عربستان را محکوم می کنند اما این محکومیت محتاطانه است و در این میان از همه محتاط تر انگلیس بود.

انگلیس در میان کشورهای اروپایی بزرگترین تامین کننده سلاح عربستان است و موضع این کشور در مورد تنش های میان ایران و عربستان را نه نخست وزیر و نه وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد بلکه یکی از مقامات درجه دوم انگلیس بنام «توبیاس الوود» موضع لندن را اعلام کرد و گفت: انگلیس قویا با اعدام مخالف است.

البته این وضعیت با انتقاد گروه های حقوق بشری در انگلیس مواجه شد و این گروه ها از «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، خواستند که چشمان خود را بر روی اینگونه موراد نبندد.

«ولی نصر» رئیس بخش مطالعات پیشرفته بین الملل دانشکده جان هاپکینز، و از کارشناسان شناخته شده مناقشات خاورمیانه، در مورد موضع اروپا در خصوص تنش های میان ایران و عربستان می گوید: موضع غربی ها در این خصوص به نفع ایران است که بخشی از آن به دلیل تصمیم اروپا برای نزدیک شدن به ایران است. اروپائی ها فکر می کنند که این تنش جدی است اما آنها و همچنین آمریکا فکر می کنند که عربستان به دنبال صلح نیست بلکه می خواهد ایران را از تمامی مباحث منطقه ای حذف کرده و تهران را وادار به واکنشی کند که در نهایت منجر به از بین رفتن توافق میان ایران و غرب شود. این تنش ها از سوی عربستان آغاز شده و ریاض خیلی سریع روابط خود با تهران را قطع کرده است که این امر به معنای پایان هرگونه توافق منطقه ای همچون مذاکرات وین (مذاکرات صلح سوریه) است.

«گوئیلام خاویربندر» از کارشناسان مرکز مارشال وابسته به آمریکا در آلمان، در این رابطه به نیویورک تایمز می گوید: اروپائی ها نگران آن هستند که این وضعیت آشفته تر شده و موجب بروز بحران های بیشتر شود.

این کارشناس آلمانی همچنین هشدار می دهد که شدت گرفتن تنش ها می تواند کشورهایی همچون سوریه، یمن و بحرین را با بحران های بیشتری مواجه کند.

خاویربندر در پایان می گوید: ایران تا کنون در اجرای توافق هسته ای خوب عمل کرده و عادی سازی روابط با ایران نیز خوب پیش می رود بنابراین سعودی ها اکنون زور می گویند.

کد N1093249

وبگردی