آفتاب
یک آموزگار مراکز استثنایی:

والدین به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان توجه کنند

والدین به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان توجه کنند

یک آموزگار مراکز استثنایی در ملایر گفت: رشد مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر کودکی به منظور دست‌کاری و بازی با اسباب‌بازی‌ها، باید بتواند از دست‌هایش استفاده کرده و باید مهارت‌های خودیاری از قبیل خوردن و لباس پوشیدن را کسب کند.

"رویا یزدانی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان،‌ افزود: کودکانی که از حواس پنج‌گانه طبیعی برخوردار هستند، از همان دوران طفولیت محیط پیرامون خود را کشف می‌کنند، آنها می‌آموزند چگونه حرکات چشم و دست خود را با یکدیگر هماهنگ کنند.

وی ‌اظهار کرد: بدین‌ترتیب در مدت‌زمان کوتاهی به دست‌کاری تعداد زیادی از اسباب‌بازی‌ها و وسایل پرداخته و از دست‌هایش به خوبی استفاده می‌کنند.

یزدانی با بیان اینکه بازی، کار و وظیفه هر کودکی است،‌ گفت: کودکان باید برای بازی کردن از فرصت کافی برخوردار باشند، آنها باید بتوانند اطلاعات کافی و مناسب از طریق دست‌هایشان کسب و از آنها به روش‌های صحیح و معنی‌دار استفاده کنند.

این آموزگار مراکز استثنایی ‌ادامه داد: مهارت‌های حرکتی ظریف از قبیل خط نابینایان، نوشتن، خوردن، لباس پوشیدن و ... در چهار مهارت اصلی شامل چنگ زدن، دست‌یابی، رهایش و چرخاندن مچ در جهت‌های مختلف خلاصه می‌شود.

مهارت‌های گرفتن اشیاء و دراز کردن دست به سمت آنها

یزدانی ‌در توضیح این مهارت ‌افزود: گرفتن توانایی نگه‌داشتن اشیاء در دست و بکارگیری آنها به شکل‌ها و دلایل مختلف بوده و در طول دوران رشد دو نوع گرفتن شامل گرفتن غیر‌ارادی و ارادی مطرح است.

وی ‌ادامه داد: نوع اول که از همان ساعات اولیه در کودک مشاهده می‌شود، بدین گونه است که به‌دنبال هر گونه فشار یا تحریک در ناحیه کف دست نوزاد، به طور غیراردای دست‌هایش بسته خواهند شد. با مشاهده نوع گرفتن کودک می‌توانید فعالیت‌ها، تمرین‌ها و یا حتی اسباب‌بازی‌ها را به گونه‌ای تطبیق دهید تا به او کمک کند که در راستای رشد مهارت گرفتن پیش رود.

یزدانی ‌خاطرنشان کرد: والدین اشیاء و وسایل متفاوت به لحاظ بافت، اندازه، شکل و وزن در دست کودک قرار دهند و وسایل را بر اساس اندازه دست‌های کودک انتخاب کنند.

این آموزگار مراکز استثنایی توصیه کرد: تشویق کنید کودک برای گرفتن، هر دو دست را پیش بیاورد و هر دو را حرکت دهد، دست‌ها را به هم بکشد و نوازش کند یا آنها را بر هم مالش دهد و یا با دست‌هایش شما را به آرامی نوازش کند.

وی ‌گفت: کف زدن از جمله فعالیت‌های مهیجی است که نیازمند هماهنگی دو طرفه است. این فعالیت، عضلات دست‌ها و بازوها را تحریک می‌کند و می‌توان کودک را تشویق کرد تا بعد از گوش کردن به یک موسیقی و یا پس از اتمام بازی‌ها، این فعالیت را تمرین کند.

یزدانی ‌یادآور شد: استفاده کردن از مدادپاک کن، تیز کردن مداد و استفاده از مداد تراش، ورق زدن کتاب و دفتر و کشیدن خط صاف به کمک خط‌کش و پاک کردن تخته سیاه کلاس از جمله فعالیت‌هایی هستند که اگر چه به‌ظاهر جزء فعالیت‌های پیش پا افتاده محسوب می‌شوند اما به لحاظ عملکردی از ظرافت و دقت بالایی برخوردار هستند و انجام صحیح و سریع آنها به نوعی بیانگر رشد مهارت‌های حرکتی ظریف هستند.

این آموزگار مراکز استثنایی اظهار کرد: کمک گرفتن از حس لامسه برای پیدا کردن وسایل مختلف، اشیاء مختلف با شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت را در مواردی مثل آب، شن، برنج یا ماکارانی بریزید و از کودک بخواهید با هر دو دست آنها را بیابد و به شما بدهد.

وی ‌افزود: با آن‌که اجراء این مجموعه از بازی‌ها بسیار ساده هستند، برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف به ویژه هماهنگی دو دست و هماهنگی چشم و دست و دقت و ظرافت کاری که از عوامل مهم در مهارت‌های حرکتی ظریف به شمار می‌روند، مناسب هستند.

انتهای پیام

کد N1093212

وبگردی