آفتاب

نهاوندیان: اقدامات کشورهای عربی به ضرر خود آنهاست

نهاوندیان: اقدامات کشورهای عربی به ضرر خود آنهاست

رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به اقدام برخی کشورهای عربی در قطع یا کاهش روابط دیپلماتیک خود با ایران، گفت: مسلماً چنین اقداماتی بیش از هر چیزی به ضرر کشورهایی است که خود را از فرصت ارتباط با ایران محروم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نهاوندیان در حاشیه اجلاس ائمه جمعه سراسر کشور در جمع خبرنگاران،با بیان این مطلب، افزود: این اقدامات به هیچ وجه آنها را به هدف تغییر توجه افکار عمومی جهان از جنایات صورت گرفته از اعدام یک رهبر روحانی نمی‌رساند. ما می‌بینیم سراسر جهان به این اقدام اعتراض کرده و آن را محکوم می‌کنند.

وی تاکید کرد: این ماجراسازی به ضرر این کشورها خواهد بود زیرا ایران اکنون مورد توجه و اقبال جهانی است و همه کشورها مایل‌اند روابط خود را با ایران گسترش دهند. در این بین برخی کشورها از توسعه ارتباطات ایران با جهان ناراحت‌اند. اینها همان کشورهایی هستند که در راه دستیابی به توافق هسته‌ای سنگ‌اندازی کردند و هزینه‌های فراوانی هم دادند و اکنون برای اجرای برجام مانع‌تراشی می‌کنند ولی این ماجراجویی‌ها به ضرر خود آنها خواهد شد.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که این تحولات چه تأثیری بر قیمت نفت خواهد داشت، اظهار کرد: به طور کلی روند بازار جهانی نفت با توجه به قیمت پایین نفت و خروج عده‌ای از عرضه‌کنندگان نفت و همچنین رشد اقتصادی جهانی و در نهایت رشد تقاضا، وضعیت قیمت فعلی نفت نمی‌تواند در بلندمدت ادامه پیدا کند و قیمت نفت به سمت متعادل شدن پیش می‌رود.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تحولات منطقه تأثیری بر برنامه ششم توسعه خواهد داشت، گفت: ما سیاست‌ها را با واقع‌بینی اتخاذ می‌کنیم و اصول برنامه ششم همان اصول ثابت نظام است. اکنون برخی کشورها از حضور درخشان‌تر ایران در اقتصاد جهانی ناراحت هستند و مانع‌تراشی می‌کنند اما این مانع تراشی تأثیری بر برنامه‌های ما ندارد. ما دنبال جذب سرمایه داخلی و خارجی و بازارهای گسترده‌تر جهانی هستیم. موسسات تحقیقات بین‌المللی برای سال 95 رشد بالای 5 درصدی برای ایران پیش‌بینی کرده‌اند که این رشد بالاتر از متوسط رشد منطقه است. بنابراین دوستان ایران از این پیش‌بینی خوشحال و دشمنان ما هم ناراحت هستند.

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که آیا قانون اخیر کنگره نقض برجام محسوب می‌شود، تصریح کرد: اعلام و اقدام دولت آمریکا از نظر ما ملاک است. وزیر امور خارجه به صورت مکتوب به وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده که تعهدات خود در برجام را نقض نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برجام به امضای قدرت‌های جهانی و تصویب شورای امنیت رسیده است بنابراین ما به آن اتکا می‌کنیم و نه اظهارات برخی نمایندگان کنگره. این اظهارات ملاک عمل ما نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N1093200

وبگردی