آفتاب
نهاوندیان:

در سال‌های درآمدهای نفتی سرمایه داخلی تا چین هم رفت

در سال‌های درآمدهای نفتی سرمایه داخلی تا چین هم رفت

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه عملکرد ده‌ساله گذشته دحوزه اقتصاد مطلوب نبود، گفت: قرار بود ما به رشد متوسط 8درصدی در هر سال دست پیدا کنیم، اما این رقم فقط حدود 2.6 درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نهاوندیان صبح امروز در همایش ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به اینکه ما در نیمه راه چشم انداز بیست‌ساله هستیم، ‌اظهار کرد: اکنون ما باید عملکرد خود را ارزیابی کنیم، مشکلات را ببینیم و چاره‌اندیشی کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر کشور در این سال‌ها به رشد 8 درصدی رسیده بود تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه دوبرابر می‌شد و بیکاری هم کاهش می‌یافت.

نهاوندیان در ادامه خاطرنشان کرد: مردم به ائمه جمعه مراجعه کرده و از بیکاری جوانان تحصیلکرده خود می‌گویند. یک راه برای حل این مشکل این است که جوانان در ادارات مشغول به کار شوند. این تصمیم موجب تراکم نیرو شد و از توان درآمدزایی کشور کاسته شد. در حالی که راه‌حل ریشه‌ای این است که فرصت شغلی فراهم شود؛ فرصت شغلی هم به سرمایه‌گذاری، تسهیل فضای کسب و کار و دسترسی بازارهای تأمین مالی نیاز دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای همسایه در 10 سال گذشته حتی رشد بالای 8 درصدی را هم تجربه کردند، خاطرنشان کرد: اکنون فرصت مناسبی برای ریشه‌یابی مشکلات ماست. باید ببینیم در این 10 سال دشمن با ما چه کرد.

وی ادامه داد: آنها وقتی دیدند نظام ما قصد پیشرفت اقتصادی دارد تلاش کردند تا جلوی رشد پایدار اقتصادی ما را بگیرند و با تحریم‌های برنامه‌ریزی شده اجازه دسترسی ما را به بازارهای جهانی ندادند. وقتی بانک‌های ما تحریم شد، هزینه‌های مبادله‌ای ما تا 20 درصد افزایش یافت. این اضافه هزینه به قیمت نهایی کالاهای ما افزوده شد. البته این توطئه‌چینی ویژه ما نبود؛ دشمن برای کل جهان اسلام برنامه دارد. ببینید آنها جه بلایی سر اقتصاد عراق، لیبی و سوریه آوردند و اکنون هم برای پول‌هایی که در عربستان جمع شده است نقشه دارند. دشمن با به جان هم انداختن کشورهای اسلامی می‌خواهد نشان دهد از جهان اسلام رشد و توسعه پایدار درنمی‌آید. ما باید با این توطئه مقابله کنیم.

نهاوندیان در ادامه با باشاره به اینکه رهبری هم نگاه جدید اقتصادی را بیان کردند و وقت آن است که دیگر نگاهمان را به اقتصاد عوض کنیم و به دنبال فروش نفت و واردات کالا نباشیم، افزود: آمار واردات رسمی و غیررسمی ما در سال‌های قبل رکورد زد. در حالی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا یعنی تکیه بر منابع داخلی و استفاده از بازارهای جهانی تأکید شده است. امنیت اقتصادی و فضای کسب و کار به گونه‌ای باید طراحی شود تا فعالان اقتصادی احساس کنند فرصت فعالیت در کشور دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم دیگران در ایران سرمایه‌گذاری کنند. در سال‌هایی که بیشترین درآمد نفتی را داشتیم شاهد خروج سرمایه از کشور بودیم. سرمایه داخلی حتی تا چین هم رفت. ما اکنون با سرمایه‌گذاری در کشاورزی و بخش معدن می‌توانیم در همه کشور شغل ایجاد کنیم. باید فضا برای سرمایه‌گذاری و استفاده از متخصصان اقتصادی فراهم شود. برنامه ششم مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.

ادامه دارد ...

کد N1093063

وبگردی