آفتاب
حقیقت‌پور در گفتگو با مهر:

عربستان با یک کودتا به چندکشور تقسیم می‌شود

عربستان با یک کودتا به چندکشور تقسیم می‌شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تحولات اخیر از سوی عربستان نسبت به ایران گفت: به زودی یک کودتا یا براندازی در این کشور اتفاق می‌افتد و آن را به چند قسمت تقسیم می‌کند.

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اقدام عربستان سعودی برای قطع رابطه سیاسی خود با جمهوری اسلامی ایران و تبعیت بحرین، سودان و امارات از این رژیم، اظهار داشت: بحرین و سودان کشورهای بی‌وزن و بی‌مقداری در تحولات سیاسی منطقه هستند و هر کدام از آنها دچار مشکلات عدیده شده‌اند.

وی در توضیح این نکته گفت: حکومت بحرین دچار مشروعیت سیاسی است و مردم خودش نیز آن را قبول ندارند؛ حکومت سودان نیز اگر عُرضه داشت، کشورش را به دو قسمت شمالی  جنوبی تقسیم نمی‌کرد؛ بنابراین این دو کشور سرنوشت خود را به سرسره سیاسی عربستان گره زده‌اند و این سرسره نیز در سراشیبی اسقاط و مرگ قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که به زودی یک کودتا یا براندازی و یا فروپاشی در عربستان اتفاق می‌افتد و این کشور به چند قسمت کوچکتر تقسیم می‌شود؛ در آن زمان تکلیف این کشورهای بی‌وزن و بیمار که از سیاست‌های عربستان تبعیت کرده‌اند، مشخص خواهد شد که چه آسیب‌هایی می‌بینند.

حقیقت‌پور تاکید کرد: به اندازه کافی بحران در دربار ریاض مشاهده می‌شود، چرا که آل‌سلمان به نوعی با کودتا علیه بازماندگان ملک عبدالله بر سر کار آمدند و علائم و قرائنی که مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که این فروپاشی دور از ذهن نیست و اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین با اشاره به اقدام امارات در کاهش سطح روابط سیاسی خود با ایران، اظهار داشت: حکومت امارات توجه داشته باشد که این سرمایه‌های ایرانی‌ها بوده است که این کشور را به وضعیت امروز رسانده‌ است؛ اگر سرمایه ایرانی‌ها از ساختار اقتصادی و سیاسی امارات خارج شود، به راحتی به وضعیت ملخ‌خورهای سابق دچار می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کشورهایی که به این سرعت از سیاست‌های عربستان علیه ما پیروی می‌کنند، باید بدانند زمانی خواهد آمد که نه عربستان و نه آمریکا هیچ‌کدام در منطقه ما باقی نمی‌مانند؛ آن وقت ما می‌مانیم و این چند کشور بی‌وزن.

نیازمند بازبینی در راهبرد خود نسبت به عربستان هستیم

حقیقت‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مکرر در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته‌ایم که نیازمند بازبینی در راهبرد خود نسبت به عربستان سعودی هستیم و اساسا از ابتدا رابطه ما با عربستان جدی نبوده و فقط ملاحظه حج را داشته‌ایم.

وی افزود: اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که رژیم عربستان سعودی دستورالعمل‌های جدی به تمام دیپلمات‌های خود برای مقابله با آرمان‌ها و اندیشه‌های انقلاب اسلامی در سراسر جهان داده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ائتلاف عربستان سعودی با صهیونیست‌ها که تاکنون برقرار بوده، در آینده علنی‌تر می‌شود و آن‌ وقت مردم متوجه خواهند شد که خادمان ظاهری حرمین شریفین در واقع خائنان به امت اسلامی بوده‌اند.

حقیقت‌پور تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعا در هفته آینده تحولات اخیر در ارتباط با عربستان را بررسی و در صورت لزوم اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

 

 

 

کد N1093024

وبگردی