آفتاب
با اشاره به بیانات رهبری

نصوری: ائمه‌جمعه بر اساس نیازهای روز مخاطبان سخن بگویند

نصوری: ائمه‌جمعه بر اساس نیازهای روز مخاطبان سخن بگویند

معاون مرکز تخصصی مهدویت گفت: اگر ائمه جمعه یک ارتباط دوستانه و پدرانه با افراد جامعه برقرار کنند محفل‌ها گرم‌تر و همدلی‌ها زیادتر می‌شود و افراد گرایش بیشتری به سمت نمازهای جمعه پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، با اشاره به دیدار ائمه جمعه با مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان به ائمه جمعه اظهار کرد: ائمه جمعه باید خودشان را به روز کنند و با ابزارهای روز آشنا باشند و مطالب را به گونه‌ای برای مردم مطرح کنند که جذابیت و زیبایی خاصی در کلام آن‌ها نهفته باشد.

وی ادامه داد: ما فرامین قرآن و فرمایشات ائمه را باید از تریبون‌های نماز جمعه به زیبایی بشنویم و ائمه جمعه باید به نوعی برای مخاطب زیبافهمی را فراهم کنند و پیام‌های قرآنی و سخنان ائمه را برای نسل جوان تبیین کنند چون در بین نسل امروز شبهات زیادی وجود دارد و دشمنان فرهنگ ما را در جامعه هدف قرار داده‌اند و متولیان امر فرهنگی در جامعه ائمه جمعه هستند.

معاون مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: آن‌ها می‌توانند دستگاه‌ها را نصیحت کنند و از آن‌ها مطالباتی داشته باشند که در راستای ترویج معنویت در جامعه گام بردارند. ائمه جمعه باید مسائل فرهنگی را در جامعه آسیب شناسی کنند و بدانند که در محیطی که زندگی می‌کنند مخاطبان آن‌ها با چه هجمه‌ها و آسیب‌های فرهنگی روبرو هستند و برای برطرف کردن این آسیب‌ها و مشکلات راه حل‌هایی ارائه بدهند. راه درمان مسائل فرهنگی مخصوص و مشخص است و ائمه جمعه هم با ابزاری که در اختیار دارند می‌توانند در راستای ترویج درست مسائل فرهنگی گام‌های موثری بردارند.

نصوری تاکید کرد: ما هر چقدر حالت محافظه کارانه‌تر در محیط کار، جامعه و اجتماع بگیریم دشمنان روز به روز تلاش خود را بیشتر می‌کنند که به مسائل فرهنگی ما آسیب بزنند. ائمه جمعه باید کاربردی و بر اساس نیازهای روز مخاطبان خود سخن بگویند. اگر بر اساس نیازهای روز سخن نگویند در آن صورت کسی در نماز جمعه شرکت نمی‌کند و اگر هم کسانی شرکت کنند در زمان نماز حضور پیدا می‌کنند و کسی پای سخنان ائمه جمعه نمی‌نشیند.

وی یادآور شد: فعالیت ائمه جمعه فقط مختص روز جمعه نیست بلکه آن‌ها باید در تمام هفته فعالیت داشته باشند چراکه آن‌ها پدران معنوی جامعه هستند و وقتی مردم از جایی پاسخ نگرفتند و تمام درها بسته شد می‌توانند به آن‌ها پناه ببرند. آسیب شناسی، مخاطب شناسی و محتوای خوب باید در دستور کار ائمه جمعه قرار گیرد.

معاون مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد:‌ ائمه جمعه باید استعدادها و نخبگان فرهنگی را شناسایی کنند. برخی نخبگان سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنرمندان ما در رشته خود نخبه هستند ولی در برخی مباحث اعتقادی می‌لنگند. ائمه جمعه باید با این افراد ارتباط برقرار کنند و به نوعی در تبلیغ چهره به چهره حضور پیدا کنند تا مسائل فرهنگی در بین تمام اقشار جامعه احیا شود.

نصوری گفت: مراکز فرهنگی که در استان‌ها هستند، جز در مباحث اعتقادی باید یک تریبون آزاد داشته باشند و هرکسی هر حرف و اعتقادی که دارد بتواند در این تریبون به صورت آزادانه مطرح کند و اگر امام جمعه پاسخی داشت، پاسخ فرد را بدهد.

وی ادامه داد: ائمه جمعه به نوعی نایبان رهبری در جامعه محسوب می‌شوند شاید ارتباط‌ ‌گیری با رهبر به راحتی برای تمام اقشار جامعه فراهم نباشد ولی این‌ها به عنوان نایبان رهبر باید همواره در دسترس افراد جامعه باشند.

نصوری تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که ائمه جمعه منحصر به جناح خاصی نیستند و آن‌ها باید همواره فراجناحی عمل کنند و باید همه را به مسیر دین دعوت کنند. دشمنان می‌خواهند انسان‌ها را از مسیر خدامحوری دور کنند و آن‌ها باید با طرح مباحث و مبانی دینی براساس عقل و شریعت در مقابل هجمه‌های دشمنان بایستند و اهداف دین را با استدلال‌های عقلی و شرعی پیش ببرند و به زیبایی مباحث را برای مخاطبان مطرح کنند. ائمه جمعه ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند که این ظرفیت‌ها باید به صورت بالفعل در بیاید تا در جامعه به اهداف دینی خود برسیم.

انتهای پیام

کد N1092899

وبگردی