آفتاب

افشای اسناد انگلیس درباره بحران ایرلند

افشای اسناد انگلیس درباره بحران ایرلند

انتشار برخی اسنادی که 30 سال پیش توسط دولت انگلیس سانسور شده بودند ابعاد جدیدی از بحران ناآرامی‌های ایرلند شمالی و درگیری‌های چندین دهه‌ای انگلیس در این بحران را فاش کرده و نشان دادند تبعات این بحران همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از راشاتودی، دولت انگلیس براساس قانون عدم انتشار اسناد به مدت 30سال می‌تواند جلوی علنی شدن اطلاعات برای شهروندان را بگیرد هرچند که به زودی این قانون قرار است به 20 سال کاهش پیدا کند.

در روزهای اخیر طبق این قانون برخی اسناد دولتی که از سوی بایگانی اسناد ملی ایرلند منتشر شدند فاش ساختند که مقام‌های دولت انگلیس حقیقتا درباره توافق انگلیس و ایرلند که در سال 1985 میان مارگارت تاچر، نخست وزیر انگلیس و گرت فیتزجرالد، نخست وزیر ایرلند برای پایان دادن به ناآرامی های ایرلند شمالی و آغاز ساز و کار تشکیل یک دولت برای این منطقه امضا شد، چه فکری داشته‌اند. آنها در پشت پرده چندان از این توافق راضی نبوده و آن را به عنوان تهاجم اساسی علیه حاکمیت انگلیس در ایرلند شمالی توصیف کرده بودند.

تام کینگ، وزیر وقت امور ایرلند شمالی در دولت انگلیس و از دست‌اندرکاران توافق در اظهار نظری که نشان دهنده بی اعتمادی در این مذاکرات بوده گفته است: ملی‌گرایان استقبالی محافظه‌کارانه از این توافق داشتند اما جامعه اتحاد‌طلبان (یونیونیستها) به دلیل کنار گذاشته شدن از مذاکرات و افزایش اختیارات دولت ایرلند با این توافق شدیدا با آن مخالفت کردند.

از طرف دیگر طبق این اسناد پیتر باری، وزیر امور خارجه ایرلند نیز گفت که از واکنش اتحادطلبان یا به اصطلاح یونیونیست‌ها تعجب نکرده و به رهبر آینده حزب یونیونیست دموکراتیک ایرلند(DUP) یعنی پیتر رابینسون نسبت به مخالفت با این توافق هشدار داد.

این گزارش به نقل از باری تصریح کرده است: واکنش یونیونیست‌ها بدتر از آن چیزی نبود که من انتظار داشتم. دولت ایرلند سازمانی است که از یونیونیست‌ها متنفر است. من فکر می‌کنم که یان پیزلی رهبر سابق این حزب دیگر قدرت سابق را ندارد اما رابینسون همچنان یک فرد خطرناک است به نظر می‌رسد که وی در حال به دست آوردن کنترل حزب DUP بوده و بسیار سرسخت‌تر از پیزلی است.

23 سال بعد از این مکاتبات پیش بینی وی درست درآمد و رابینسون در سال 2008 به عنوان یک شبه نظامی سابق به عنوان رهبر تندروی DUP و وزیر اول ایرلند شمالی مصنوب شد. ماه گذشته میلادی رابینسون اعلام کرد که از هر دو سمتش استعفا می‌دهد.

وی پنج سال پیش درگیر بحران رسوایی غیراخلاقی همسرش شد و کرسی خود در دولت انگلیس را از دست داد. این اسناد سانسور شده همچنین فاش کردند که جان اعضای برجسته حزب کار و سوسیال دموکرات ایرلند SDLP متعلق به ملی‌گرایان ایرلندی که در آن زمان مطرح‌ترین حزب ملی‌گرا بود در خطر است.

براساس این اسناد، رهبر این حزب یعنی سیموس مالون گفته بود: ممکن است ترورهایی از سوی وفاداران به انگلیس علیه اعضای این حزب از جمله خود وی و کسانی در دوبلین که در اجرای توافق دست دارند صورت گیرد.

یک گزارش دیگر که توسط نوئل دور، سفیر ایرلند در انگلیس نوشته شده به بیان افکار مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت انگلیس و بی‌اعتمادی او به دولت دوبلین در جریان این مذاکرات می‌پردازد. بر اساس اسناد، ماگارت تاچر به دنبال مداخله رونالد ریگان، رئیس جمهور ایرلندی تبار آمریکا در این توافق بوده و همچنین فاش شد که مقام‌های اطلاعاتی انگلیس از دیپلمات‌های ایرلندی و برخی مقام‌های دولت آن جاسوسی می‌کردند.

انتهای پیام

کد N1092517

وبگردی