آفتاب

آلمان خواستار گفت و گوی ایران و عربستان شد

آلمان خواستار گفت و گوی ایران و عربستان شد

ایرنا نوشت: «اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان با تاکید بر اینکه از موج اعدام ها در عربستان سعودی شوکه شده است، گفت که اعدام شیخ النمر می تواند موجب تشدید تنش های سیاسی شود.

به گزارش ایرنا از برلین، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در جلسه هفتگی دولت با خبرنگاران، بار دیگر ابراز تاسف عمیق خود را از قطع رابطه عربستان با ایران ابراز کرد و خواهان گفت و گوی دو طرف برای حل اختلافات دوجانبه شد.
«اشتفن زایبرت» در ادامه افزود: بهبود روابط دوجانبه بین دو کشور ایران و عربستان سعودی دارای اهمیت به سزایی برای امنیت منطقه و حل بحران هایی مانند سوریه و یمن و عراق است.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در پی اعدام 47 نفر از سوی آل سعود، در سیاست آلمان در قبال عربستان سعودی تغییری ایجاد خواهد شد، گفت: ما به دنبال گفت و گو و روابط سازنده با عربستان سعودی هستیم و در عین حال موضوعات مورد انتقاد مانند حقوق بشر و احکام اعدام را با آنها مطرح می کنیم.
در همین رابطه «مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با تایید اظهارت سخنگوی دولت بر اهمیت نقش تهران و ریاض برای غلبه بر بحران های منطقه ای تاکید کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در برلین مبنی بر اینکه آیا دولت متبوعش قصد میانجی گری بین دو کشور دارد، گفت: من اطلاعی از تماس های مستقیم بین وزیران خارجه این سه کشور ندارم ولی ما از طریق کانال های دیپلماتیک با طرف های ایرانی و عربستانی گفت وگو و مواضع خود را اعلام کرده ایم.
«مارتین شفر» او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا این رویدادها می توانند بر حل بحران های موجود در خاورمیانه تاثیر بگذارد، گفت: امیدوار هستم که این امر اثری بر روند مذاکرات برای صلح سوریه نداشته باشد چراکه این مناقشه فقط زمانی قابل حل است که دو قدرت منطقه ای به سوی هم قدم بردارند.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان درباره اینکه آیا دولت این کشور برنامه هایی برای اعمال تحریم علیه عربستان سعودی در رابطه با حقوق بشر در دست دارد، اظهار بی اطلاعی کرد.
او همچنین در رابطه با خبر قطع رابطه بحرین با ایران گفت: اگر این خبر صحبت داشته باشد نشانه خوبی محسوب نمی شود و تنها می تواند موجب تشدید مناقشه شودو کار را برای خنثی کردن مناقشه های وخیم در خاورمیانه، سخت تر کند.
لازم به ذکر است که در حال حاضر تعداد روزافزونی از نمایندگان پارلمان آلمان خواستار اعمال تحریم هایی از سوی دولت این کشور علیه عربستان سعودی هستند.
پیشتر رویترز نیز گزارش داد: وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه ای اعدام شیخ نمر باقر النمر را محکوم و اعلام کرد اعدام شیخ نمر، نگرانی ما را از افزایش تنش ها و شکاف در منطقه افزایش می دهد.
در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: موضع ما روشن است. مجازات اعدام، روشی انسانی برای مجازات نیست و ما آن را در هر شرایطی رد می کنیم. آلمان همراه با شریکان خود در اتحادیه اروپا می کوشد مجازات اعدام را در سراسر جهان لغو کند.
شیخ النمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد.
دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام النمر را تائید کردند که این مساله مورد اعتراض اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی قرار گرفت.اعدام وی با موج گسترده محکومیت در سطح منطقه و همچنین توسط سازمان های مستقل بین المللی روبه رو شده است.

49310

کد N1092465

وبگردی