آفتاب

سوچی: روند صلح، اولویت اول دولت جدید میانمار خواهد بود

سوچی: روند صلح، اولویت اول دولت جدید میانمار خواهد بود

آنگ سان سوچی اعلام کرد، روند صلح در میانمار اولین اولویت دولت جدید خواهد بود که در اواخر سال گذشته میلادی به قدرت رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در مراسم روز استقلال در میان اعضای حزبش گفت: ما برای ایجاد یک آتش‌بس جامع تلاش می‌کنیم. ما بدون برقراری صلح در کشور نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

به نوشته این خبرگزاری، گام بعدی در روند صلح، انجام گفت‌وگوی سیاسی میان هشت گروهی است که توافق را امضا کرده‌اند، این مذاکرات در 12 ژانویه برگزار می‌شود.

علی رغم امضای توافق نامه آتش بس سراسری در اکتبر سال جاری میلادی، درگیری‌ها در شمال میانمار هزاران تن را در مناطق قبیله‌ای نشین در هفته‌های اخیر بی‌خانمان کرده است.

سوچی بر اساس پیش نویس قانون اساسی نظامی در میانمار از عهده گیری پست ریاست جمهوری منع شده است.

به گزارش ایسنا، حزب اپوزیسیون "لیگ ملی برای دموکراسی" به رهبری سوچی در انتخابات اخیر توانست حدود 79 درصد از کرسی‌های رقابتی مجلس‌های سفلی و علیا را به دست آورد.

براساس قانون اساسی که موافقت ارتش را برای اصلاحات الزامی می‌داند، آنگ سان سوچی به خاطر فرزندانش که به عنوان شهروندان خارجی محسوب می‌شوند، حق ندارد به عنوان رئیس جمهور میانمار انتخاب شود. تغییر این مساله و همچنین آن بخش از قانون اساسی که 25 درصد ازکرسی‌های پارلمان را برای ارتش تضمین می‌کند، یکی از اهداف کلیدی آنگ سان سوچی است.

انتهای پیام

کد N1092437

وبگردی