آفتاب

کنفرانس ملی اسلامی و فعالان شیعه مراکش هم اعدام شیخ نمر را محکوم کردند

کنفرانس ملی اسلامی و فعالان شیعه مراکش هم اعدام شیخ نمر را محکوم کردند

اعدام دسته جمعی 47 تن در عربستان سعودی واکنش‌های شدیدی را در مراکش در پی داشت و هیات‌های مستقل و فعالان شیعه در مراکش اقدام مسئولان عربستانی در اعدام شیخ نمر باقر النمر را محکوم کردند. همچنین وزارت خارجه مراکش نیز در بیانیه‌ کوتاهی با زبان دیپلماتیک دور از هرگونه موضع شفافی خواهان در پیش گرفتن حکمت و خرد برای بدتر نشدن بحران شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، از هیات‌های مستقل برجسته که موضع آشکار خود را در قبال اعدام شیخ نمر باقر النمر، ابراز کرده‌اند کنفرانس ملی اسلامی است که خالد سفیانی، هماهنگ کننده کل آن این اقدام عربستان را اقدامی شنیع خواند که از لحاظ دینی، حقوقی، اخلاقی و انسانی مردود است.

در بیانیه وی آمده است: خبر اعدام شوک بزرگی را در تمامی جهان و بالاخص جهان عرب و جهان اسلام ایجاد کرد چرا که وی شخصی گرانقدر و عالمی از علمای امت بود و به خاطر اظهار عقیده بازداشت شده بود و اعدام وی می‌تواند به دامن زدن به درگیری‌های مذهبی و جنگ طائفه‌ای بینجامد که این امر فقط به نفع دشمنان امت و کسانی است که در کمین آن نشسته‌اند.

روزنامه هسبریس نیز به نقل از عصام حمیدان، یک فعال مراکشی که در "الخط الرسالی"، جریان شیعی در این کشور فعالیت می‌کند، نوشت: نباید به دنبال مساله حمله مردمی خودجوش به سفارت عربستان در تهران برویم و مساله اصلی را که خشم مردمی را در ایران به دنبال داشته است، رها کنیم.

از سوی دیگر پایگاه "المواطن الرسالی" که نزدیک به شیعیان در مراکش است، اعلام کرد که نظام عربستان با اعدام شیخ نمر باقر النمر، یکی از بزرگترین علمای عربستان و یکی از برجسته‌ترین مخالفان سیاسی سرکوب سیستماتیک و بستن دهان‌ها مرتکب حماقت شد.

این پایگاه اعلام کرد که اعدام شیخ نمر در پاسخ به کشته شدن زهران علوش، سرکرده جیش الاسلام در سوریه در دسامبر 2015 در حمله نیروی هوایی سوریه صورت گرفت.

این پایگاه به شدت روش اعدام‌ها و از بین بردن‌ مخالفان سیاسی را که قلم و حرف را برای دفاع از ستمدیدگان انتخاب کرده‌اند، محکوم کرد.

انتهای پیام

کد N1092296

وبگردی