آفتاب
بیانیه جمعی از حقوقدانان مسلمان؛

سازمان ملل ومجامع حقوق بشری مسئول پیگیری جنایت اخیرسعودی‌ها هستند

سازمان ملل ومجامع حقوق بشری مسئول پیگیری جنایت اخیرسعودی‌ها هستند

جمعی از حقوقدانان مسلمان در واکنش به اعدام شیخ نمر توسط دولت سعودی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: سازمان ملل متحد ومجامع حقوق بشری مسئول پیگیری وبرخورد مناسب باجنایت اخیر دولت عربستان هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از حقوقدانان مسلمان در اعتراض به اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل سعود بیانیه‌ای صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ(۳۸) أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ(۳۹).

سوره مبارکه حج

شهادت عالم فرزانه و مجاهد، حضرت آیت الله شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان و جمعی دیگر از مدافعان حقوق ملت مسلمان و شیعیان در بند آن به دست دولت سفاک این کشور از جمله اقدامات ناکامی است که در راستای محو بیداری اسلامی و جلوگیری از گسترش فرهنگ مقاومت اصیل اسلامی، صورت پذیرفته است.

فصول مختلف تاریخ همواره شاهد اقدامات سفاکانه‌ی مستکبران و هم پیمانان آنها در برخورد با مجاهدان آزادی خواه و منادیان عدالت بوده است. چه فراوانند انسانهایی که به جرم دفاع از حقوق اولیه خویش مورد غضب جنایت پیشگان مستکبر واقع شده و در خون خود غلطیده اند.

اینکه دولتی خلاف اصول مسلم بین المللی و موازین جهانیِ حقوق بشری [۱] به خود اجازه می‌دهد، بی‌مهابا به سلب حیات از انسان‌هایی اقدام کند که به طور کاملا مسالمت آمیز فریاد عدالت خواهی سر داده و مطالبات حقوق بشری خود را دنبال کرده‌اند، نشان از ضعف، ناتوانی و ناکارآمدی آن دولت در اداره حکومت و تأمین حقوق اولیه افراد آن جامعه دارد. از این روی  نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری لازم است با عملکرد مناسب و قاطع خود به این اقدامات شنیع و غیر انسانی پاسخی درخور داده و مانع تکرار آنها شودند. اگر چه شیوع چنین رفتارهایی ناشی از عملکرد ضعیف و نامطلوب آن سازمان ها و اقدامات تبعیض آمیز و غیر اصولی آنها با موارد مشابه است و همین سوء رفتارها و استانداردهای چندگانه در برخورد با نقض حقوق بشر از سوی این نهادها، دولت‌های تروریست پرور از جمله رژیم سعودی را به چنین رفتارهای ضد حقوق بشری و ضد انسانی تشویق کرده و یا به انجام آنها گستاخ ساخته است.

بی شک اقدام جنایتکارانه رژیم سفاک سعودی در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر و جمعی دیگر از فعالان حقوق بشری و مخفی کردن نام ایشان در میان نام برخی عناصر تروریست، از جمله اقدامات جنایتکارانه‌ای است که در این فصل از تاریخ به نام این دولت مفلوک ثبت و ضبط خواهد شد و به تحقیق تاوان سختی را از قِبَل آن خواهد پرداخت.

این اقدام تروریستی و ضد حقوق بشری در کنار اقداماتی که ماه‌هاست با حملات ددمنشانه دولت جنایت‌کار سعودی جان کودکان و زنان و میلیون‌ها انسان مظلوم و بی‌گناه یمنی را به جرم استقلال خواهی به مخاطره انداخته و امنیت و آرامش را از آنان سلب کرده و بسیاری از آنان را به خاک و خون کشیده است، در کنار دیگر اقدامات تروریستی آن رژیم در بحرین، عراق، سوریه و سایر کشورها نشان از تروریسم دولتی و سازمان یافته‌ای دارد که در لوای تأییدات دولت مستکبر ایالات متحده آمریکا سعی در اجرای پروژه تضعیف جبهه مقاومت اسلامی و پرچمداران آن در سایر کشورها از طریق به کار گیری عملیات ترور و به شهادت رساندن رهبران آنها دارد. برخورد غیر موجه و بدور از منطق و خِرَد با رهبران اسلامی از جمله شیخ زکزاکی در نیجریه، شیخ سلمان در بحرین، شیخ نمر در عربستان و بسیاری دیگر از مجاهدان در بند نشان از این سیاست خصمانه و غیر انسانی دارد.

از این روی ما حقوق دانان ضمن آنکه سازمان ملل متحد و مجامع حقوق بشری را مسئول پیگیری و برخورد مناسب با جنایت اخیر دولت عربستان و دیگر جنایت‌های آن رژیم در کشورهای اسلامی می‌دانیم، از تمامی دولتها به ویژه کشور های اسلامی خواهان در پیش گرفتن تدبیری جدی و قاطع در برخورد با این رویه­ی دولت سعودی هستیم.

همچنین از حقوق دانان متعهد به ارزش‌های انسانی انتظار داریم برخورد با این قبیل موضوعات را به صورت خود جوش و با جدیت مطالبه و پیگیری کنند.

والسلام علیکم و رحمه ا…

جمعی از حقوقدانان مسلمان

[۱] مطابق با ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر «هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است» و همچنین مطابق با ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی «هر انسانی به طور ذاتی حق زندگی دارد. این حق باید به وسیله قانون محافظت شود». هیچ‌کس را نمی‌توان به طور دل‌خواه و خودسرانه از حق زندگی محروم کرد.

کد N1091869

وبگردی