آفتاب

فیلیپین هم به چین اعتراض کرد

فیلیپین هم به چین اعتراض کرد

پس از ویتنام، فیلیپین نیز به آزمایش باند فرود هواپیما جدید چین در یکی از جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه فیلیپین، ضمن تاکید بر این مساله که آزمایش این باند فرود باعث تشدید تنش‌ها می‌شود در این باره گفت، دولت مانیل نیز مانند ویتنام به این مساله اعتراض دارد.

ویتنام طی روزهای اخیر به این اقدام پکن اعتراض کرده و آن را ناقض استقلال هانوی خواند. ویتنام خواهان توقف اقدامات مشابه دولت چین شده است. در مقابل پکن اعتراض ویتنام را رد کرد و نگرانی‌ مانیل را نادیده گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این گفته بود که چین هواپیمای غیرنظامی در این جزیره مستقر کرده تا استانداردهای هوایی این جزیره را که بخشی از خاک خود می‌داند مورد آزمایش قرار دهد.

درگیری‌های دیپلماتیک که طی یک سال اخیر بین کشورهای درگیر در دریای چین جنوبی وجود داشته به نظر می‌رسد که با نگرانی ویتنام، فیلیپین، برونئی، مالزی و تایوان ادامه خواهد یافت.

تنش‌ها طی دو هفته اخیر پس از افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به احتمال فعالیت نظامی چین در جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی به شدت افزایش یافته است.

در این میان آمریکا نیز نسبت به جزیره سازی چین در این آب‌های مورد مناقشه و استقرار ناوشکن‌های مجهز به موشک‌های هایت شونده هشدار داده است.

انتهای پیام

کد N1091710

وبگردی