آفتاب
«شینزو آبه»:

حل مناقشات ارضی توکیو – مسکو در گِرو دیدار با «پوتین» است

حل مناقشات ارضی توکیو – مسکو در گِرو دیدار با «پوتین» است

نخست وزیر ژاپن می گوید عدم حصول معاهده صلح بین توکیو – مسکو امری غیر طبیعی است اما رفع اختلاف ارضی بین دو کشور بدون مذاکره مستقیم با رئیس جمهوری روسیه امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در کنفرانس خبری امروز دوشنبه تاکید کرد که حل مناقشات ارضی توکیو – مسکو در گِرو برگزاری نشست بین رهبران دو کشور و حصول معاهده صلح است.

وی در این باره گفت: ژاپن و روسیه بعد از پایان جنگ جهانی دوم هرگز به واسطه مناقشاتی که بر سر مالکیت جزایر «کوریل شمالی» داشتند موفق به امضای معاهده صلح نشدند.

وی ادامه داد: هر دوی ما - «ولادیمر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و من- می دانیم که با گذشت ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم، عدم حصول معاهده صلح امری غیر طبیعی است. با این حال، بدون برگزاری نشست، حل و فصل مناقشه جزایر کوریل راه به جایی نخواهد برد.

آبه همچنین ایفای نقشی سازنده از جانب روسیه را در مبارزه با تروریسم و همچنین حل بحران های مرتبط با ایران و سوریه حیاتی توصیف کرد.

از سال ۲۰۱۲ میلادی، آبه همواره تلاش داشته است تا روابط خود با روسیه را بهبود بخشد با این حال مسائلی چون بحران اوکراین و مواضع متفاوت روسیه در حل بحران های خاورمیانه، مانع از انسجام این تلاش ها شده است.

گفته می شود که یکی از دلایل به تعویق افتادن دیدار رسمی بین آبه و پوتین به دغدغه غرب از بابت نقش روسیه در حل بحران های جهانی باز می گردد.

اما در حال حاضر، آبه با توجه به تمایل مسکو برای جبران ضرر ناشی از تحریم های غرب و سرمایه گذاری در خاور دور، فرصت را غنیمت شمرده و به دنبال راهی برای آغاز مذاکره با روسیه و حل و فصل مناقشه جزایر کوریل است.

پوتین قرار بود در پاییز سال ۲۰۱۴ سفری به توکیو داشته باشد که به دلیل تشدید تنش های جاری از انجام آن منصرف شد. با این حال وی در نوامبر سال میلادی گذشته و در حاشیه اجلاس جی ۲۰ با آبه دیدار کرد.

جزایر مورد مناقشه کوریل از پایان جنگ جهانی دوم به این سو تحت پیمانی موسوم به موافقت نامه صلح سان فرانسیسکو از جانب مسکو اداره شده است اما توکیو نیز ادعای مالکیت آنها را دارد و در ماه فوریه گذشته خواهان بازپس گیری آنها شد. این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

کد N1091526

وبگردی