آفتاب
عضو شورای بین الملل روسیه در گفتگو با مهر؛

به قدرت رسیدن جمهوریخواهان موجب پیچده تر شدن اوضاع می شود

به قدرت رسیدن جمهوریخواهان موجب پیچده تر شدن اوضاع می شود

عضو شورای بین الملل روسیه به قدرت رسیدن جمهوریخواهان در آمریکا را با توجه به وضعیت موجود در جهان به زیان منافع ایالات متحده دانست.

به گزارش خبرنگار مهر ، اینکه گروه تروریستی الشباب با استناد به اظهارات «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی جمهوریخواهان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، خواستار افزایش اقدامات تروریستی علیه غرب شده نشان می دهد که مقامات غربی خود در تحریک این گونه گروه ها نقش اصلی را دارند. در همین رابطه اغلب کارشناسان نیز این اعتقاد را دارند که اتخاذ رویکردهای افراطی از سوی سیاستمداران غربی موجب افزایش اقدامات گروه های تندرو علیه غرب می شود.

این وضعیت در حالی است که به احتمال زیاد ترامپ نامزد اصلی جمهوریخواهان آمریکا در رقابت های نهایی ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود و رسیدن فردی با چنین دیدگاه هایی به کاخ سفید وضعیت جهان را به مراتب پیچده تر از وضعیت فعلی می کند.

در مورد اینکه حضور جمهوریخواهان در کاخ سفید  چه تاثیراتی بر تحولات جهان خواهد داشت با «برایان فریدنبورگ» به گفتگو نشستیم. فریدنبورگ مورخ بوده و عضو شورای امور بین الملل روسیه است. متن این گفتگو به شرح زیر است:

*  آمریکا در سال جاری میلادی صحنه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، نظر به سابقه تاریخی و اینکه حضور احزاب سنتی آمریکا در کاخ سفید معمولا بصورت یک در میان است به نظر شما رسیدن احتمالی جمهوریخواهان به قدرت چه تاثیراتی خواهد داشت؟

نکته ای که باید به آن توجه داشت این موضوع است که با توجه به عملکرد دولت باراک اوباما می توان گفت که اوباما نهایتا و با صرف زمان زیاد نحوه مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی در خاورماینه و همچنین افرادی که از این گروه ها حمایت می کنند را فرا گرفته و در حالیکه ظاهرا اوباما برای شکست دادن داعش تلاش می کند، تفکرات جمهوریخواهان بویژه نامزد پیشتاز آنها یعنی دونالد ترامپ، فقط منجر به شدت گرفتن تنش ها و گسترش جنگ در مرور زمان می شود و بدین وسیله امنیت آمریکا کاهش یافته و زندگی مردم ایالات متحده به خطر می افتد. البته این قضیه در مورد سایر نامزدهای جمهوریخواه همچون مارک روبیو و تد کروز نیز صدق می کند.

* برخی از جمهوریخواهان و همچنین چهره های افراطی در غرب تلاش می کنند تا داعش و اسلام را به یکدیگر مرتبط کنند، چنین رویکردی چه مسائلی را می تواند در پی داشته باشد؟

مشخص است که مرتبط کردن داعش با اسلام به دیکتاتورها کمک می کند تا سرکوب مردم کشورهای خود را افزایش دهند. چنین رویکردی همچنین آمریکا را در معرض تهدیدات بیشتر قرار داده و از یافتن راه حل های منطقه ای و سیاسی برای بحران های موجود جلوگیری می کند. چنین رویکردی همچنین موجب پیدایش وضعیت امپریالیستی جدیدی می شود که آمریکا باعث و بانی آن تلقی خواهد شد و بدین شکل ایالات متحده تا مدتها مسئول بحران هایی خواهد بود که در منطقه بوجود می آیند. هیچ کس نه آمریکائی ها و نه مردم سایر مناطق جهان خواستار بروز چنین وضعیتی نیستند زمان آن فرا رسیده که جمهوریخواهان چنین چیزی را درک کنند و بجای آنکه با پرداختن به روش های هالیودی موجب تقویت داعش و دیگر گروه های افراطی شوند برای از بین بردن داعش کمک کنند.

شاید برخی با استناد به حملات انجام شده در آمریکا در سال های اخیر بگویند که در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز آمریکا با تهدیدات ترویستی مواجه بوده است. در پاسخ به این افراد باید گفت که در سال های گذشته سفید پوستان افراطی به مراتب بیش از افراطیون مذهبی برای غرب ایجاد مشکل کرده اند.  

کد N1091418

وبگردی