آفتاب

حماس: طرح‌های ارائه شده برای حل بحران گذرگاه رفح را بررسی می‌کنیم

حماس: طرح‌های ارائه شده برای حل بحران گذرگاه رفح را بررسی می‌کنیم

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که این جنبش طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده برای حل بحران گذرگاه رفح را در دست بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، سامی ابو زهری، سخنگوی حماس خاطرنشان کرد که این جنبش طرح‌هایی را برای حل بحران گذرگاه رفح از طرف‌های مختلف از جمله گروه‌های فلسطینی، موسسات مدنی و پارلمان فلسطین دریافت کرده است.

ابو زهری ضمن اعلام قدردانی حماس از توجه این طرف‌ها به حل بحران گذرگاه رفح اظهار کرد که این جنبش طرح های ارائه شده را در دست بررسی دارد و برای کاهش درد و رنج ملت فلسطین و حمایت از پایداری فلسطینیان و تحقق مشارکت و وحدت ملی تلاش می کند.

پنج گروه فلسطینی اخیرا طرحی را برای حل بحران بسته ماندن گذرگاه رفح به جنبش های حماس و فتح و دولت فلسطین ارائه کرده اند تا مقدمه ای برای بازگشایی این گذرگاه از طریق توافق با طرف مصری باشد.

بر اساس این طرح باید کارکنان گذرگاه رفح به همراه کارکنان سابق "کمیته کاری حرفه‌ای کاملی" تشکیل دهند و اداره گذرگاه به شخصیت ملی مستقلی که مورد قبول هر دو جنبش فتح و حماس باشد، واگذار شود. البته این کار باید با هماهنگی و موافقت دولت فلسطین صورت گیرد و مسئولیت امنیتی گذرگاه رفح هم به نیروهای گارد ریاست تشکیلات خودگردان واگذار گردد.

دولت تشکیلات خودگردان فلسطین هم از تشکیل کمیته ای به ریاست رامی حمد الله، نخست وزیر فلسطین خبر داده است که معاون نخست وزیر، وزیر خارجه، وزیر دارایی و برنامه‌ریزی، رئیس ستاد رسیدگی به مسائل مدنی و سرپرست وزارت کشور نیز در آن عضویت دارند و هدف از تشکیل آن بررسی طرح‌های ارائه شده با طرف‌های مختلف به منظور دستیابی به راه‌حلی ریشه ای برای مدیریت گذرگاه رفح و بازگشایی آن به روی مسافران و کالاهای فلسطینی است.

دولت فلسطین معتقد است که این کار می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مسائل مورد اختلاف و خلق فضای مناسب برای پایان دادن به شکاف داخلی و احیای وحدت ملی باشد.

از سوی دیگر، جمیل مزهر، عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام تشکیل کمیته دولتی به ریاست حمد الله برای پیگیری این طرح را اقدامی مثبت برای فراهم کردن زمینه به منظور بررسی اساسی بحران گذرگاه رفح دانست که مشکلات زیادی را برای ساکنان غزه ایجاد کرده است.

مزهر خاطرنشان کرد که این موضع دولت فلسطین می تواند زمینه را برای بازگشایی گذرگاه رفح توسط مصر و فعالیت عادی آن فراهم کند.

انتهای پیام

کد N1091320

وبگردی