آفتاب

دعوای بوش و اوباما بر سر نخواستن ترامپ/خاستگاه نامزدجنجالی کجاست؟

دعوای بوش و اوباما بر سر نخواستن ترامپ/خاستگاه نامزدجنجالی کجاست؟

انتقادات اخیر جب بوش از ترامپ توجه رسانه های آمریکایی را به خود جلب کرده است. او معتقد است ترامپ ساخته و پرداخته اوباماست و سیاستهای ۸ ساله اخیر منجر به ظهور این پدیده خطرناک شده است.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: این روزها نام «دونالد ترامپ» بیش از هر زمان دیگری در فضای سیاسی آمریکا شنیده می شود. او فعلا توانسته است در نظرسنجی های انتخاباتی گوی سبقت را از رقبای جمهوریخواه خود ربوده و از افرادی چون «جب بوش»، «تد کروز» و «مارک روبیو» پیشی گیرد.

کمپین انتخاباتی ترامپ به گونه ای رفتار می کند که گویا پیروزی وی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان قطعی است. ترامپ نیز طی هفته های اخیر بیشتر حملات خود را متوجه «هیلاری کلینتون» نامزد احتمالی حزب دموکرات در دور نهایی رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا کرده است.

ترامپ هر روز با سخنرانی های خود جنجال زیادی در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا ایجاد می کند، یک روز بر لزوم استفاده از بمب اتم تاکید کرده و روز دیگر با توهین به جنسیت زنان آنها را خشمگین می سازد!

وی در تازه ترین اظهارات خود سیاستمداران آمریکایی را کودن خوانده و موجبات نارضایتی رقبای جمهوریخواه و دموکرات خود را فراهم آورده است. طی روزهای اخیر نیز اتفاقات جالب توجهی در رقابت های انتخاباتی آمریکا افتاده که در نوع خود قابل تامل است.

مهم ترین این رخدادها مربوط به اظهارات جب بوش برادر «جرج واکر بوش» رئیس جمهور سابق آمریکاست. جب بوش به عنوان فرماندار سابق ایالت فلوریدا در ابتدا شانس زیادی برای حضور در دور نهایی رقابت های انتخاباتی آمریکا داشت اما پس از آمدن ترامپ همه چیز به ضرر جب بوش تغییر کرد. حتی اوضاع به گونه ای است که جب بوش در برخی نظرسنجی ها در رتبه های میانی نامزدهای حزب جمهوریخواه قرار گرفته و به قول برخی تحلیلگران آمریکایی، فعلا بخت و اقبالی برای پیروزی بر رقبای سر سخت خود به ویژه ترامپ ندارد.

انتقادات اخیر جب بوش از ترامپ توجه بسیاری از رسانه های آمریکایی را به خود جلب کرده است. او معتقد است ترامپ ساخته و پرداخته اوباماست و سیاست های ۸ ساله اخیر رئیس جمهور فعلی آمریکا منجر به ظهور این پدیده مخرب و خطرناک شده است.

جب بوش صراحتا از ترامپ به عنوان یک تهدید یاد می کند. این در حالی است که در اوایل حضور ترامپ در رقابت های انتخاباتی حزب جمهوریخواه، برخی منابع از احتمال کناره گیری یکی از این دو نامزد به سود دیگری خبر داده بودند. هم اکنون اوضاع به طور کلی تفاوت پیدا کرده و ترامپ همه محاسبات جب بوش را بر هم زده و علاوه بر نومحافظه کاران، جمهوریخواهان سنتی را نیز آشفته ساخته است.

واقعیت امر این است که امثال ترامپ ساخته و پرداخته جرج بوش پسر یا اوباما نیستند، آنها برآمده از ساختار سیاسی و اجتماعی نهادینه شده در آمریکا هستند. ترامپ فرزند ساختاری خطرناک و مسموم است که در آن فردی با رویکرد فاشیستی و نژادپرستانه به راحتی می تواند در مهم ترین رقابت انتخاباتی آمریکا حضور پیدا کند، لذا امروز میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بر سر نخواستن ترامپ دعواست.

آنچه مسلم است اینکه اوباما و همراهانش در حزب دموکرات در آینده ای نزدیک سعی خواهند کرد ترامپ را فرزند جمهوریخواهان معرفی کرده و به این وسیله خود را افرادی مبادی آداب و پایبند به اصول سالم سیاسی، اجتماعی و نژادی معرفی کنند، دقیقا مانند تلاشی که هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در برهه فعلی صورت می دهد.

 با این حال جمهوریخواهان نیز در صددند ترامپ را به یک انگ نامطلوب سیاسی تبدیل کرده و آن را بر روی لباس دموکرات ها ضمیمه سازند. کبوترها و بازهای آمریکایی امروز با پدیده ای رو به رو هستند که در حقیقت متعلق به هر دوی آنهاست اما هیچ یک قصد ابراز این حقیقت را ندارند.

از سویی؛ تجربه ماه های اخیر نشان می دهد هر اندازه به رقابت های انتخاباتی درون حزبی نزدیک تر می شویم، ترامپ بر شدت جنجال آفرینی های خود با هدف جلب آرای طیف لمپن آمریکا خواهد افزود. ترامپ نماد لمپنیسم و فاشیسم در آمریکاست، اما هر کس وی را از ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا جدا بداند دچار خطای محاسباتی سختی شده است.

در نهایت اینکه ترامپ متعلق به یک ساختار نیست، بلکه  نقطه آشکارساز واقعیات جامعه و سیاست در آمریکاست. در این خصوص کمترین تفکیک و تمایزی میان ترامپ، هیلاری کلینتون، باراک اوباما، جب بوش، جرج بوش و دیگر سیاستمداران آمریکایی وجود ندارد. همه این سیاستمداران متعلق به یک ساختار و برخاسته از یک خاستگاه هستند.  

کد N1091153

وبگردی