آفتاب

خشم و هراس سین‌کیانگ از تشدید سرکوب دولت چین

خشم و هراس سین‌کیانگ از تشدید سرکوب دولت چین

دولت چین با هدف شکل دادن به رفتار و عقاید 10 میلیون اویغور چینی اقدامات بی‌سابقه‌ای را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، خانواده‌های اویغورهای چین در پی موج بازداشت‌ها از یکدیگر جدا شدند، مساجد از اذان دادن و دعوت به دعا و نیایش منع شده‌اند، محدودیت‌هایی بر فعالیت کارگران که به کشاورزی محلی خسارت زده، اعمال شده و یک سری روش‌های سخت‌گیرانه‌تر برای نظارت بر ارتباطات شهروندان به منظور پی بردن به تهدیدهای احتمالی نسبت به امنیت عمومی به کار گرفته شده است.

سفر 10 روزه اخیر به منطقه سین‌کیانگ در غرب چین جامعه‌ای را آشکار ساخت که به خاطر اعمال اقدامات بی‌سابقه‌ای که با هدف شکل دادن به رفتار و عقاید 10 میلیون اویغور چین صورت گرفته، مملو از خشم و هراس بود.

اعمال این سیاست‌ها بیانگر دیدگاه دولت چین است؛ پکن گمان می‌کند محدودیتهای شدیدتر و امنیتی‌تر بر رفتار و عقاید مسلمانان، بهترین راه برای ریشه‌کن کردن موج ناآرامی‌هاست. مسافران کاملا شاهد اقدامات شدیدا امنیتی هستند چرا که آن‌ها در ایست‌های بازرسی که ورود به این منطقه را با ترافیک سنگین همراه می‌سازد، متوقف می‌شوند.

هم‌زمان با اینکه سربازان سر تا پا مسلح سوار بر خودروها در سراسر منطقه گشت‌زنی کرده و کارت‌های شناسایی را بررسی می‌کنند، گاهی اوقات از موتورسواران اویغور و مسافرانشان خواسته می‌شود تا تلفن‌های همراه خود را تحویل داده تا پلیس بتواند محتوا یا نرم‌افزارهایی را که برای امنیت عمومی تهدید به نظر می‌آیند، بازرسی کنند.

پلیس علاوه بر فیلم‌های ویدئویی مربوط به افراطگرایان، اسکایپ و واتس‌آپ، برنامه‌هایی که مردم می‌توانند به وسیله آن‌ها با دوستان و اقوامشان در خارج از چین ارتباط برقرار کنند و همچنین نرم‌افزارهایی که به کاربران اجازه دسترسی به وب سایت‌های مسدود شده را می‌دهد نیز بررسی می‌کند.

یک دانشجوی 23 ساله اویغور گفت: همه ما مظنونین تروریستی هستیم. این روزها حتی داشتن تماس‌های تلفنی خارج از کشور نیز کافی است تا با ماموران امنیتی و بازجویی مواجه شویم.

مقامات این منطقه مساجد را از پخش اذان منع کرده و موذن‌ها را مجبور کرده‌اند تا پنج بار در روز از سقف خانه‌ها اذان بخوانند. علاوه بر این قانون جدید، سیاست‌های قدیمی‌تری نیز وجود دارد که برگزاری کلاس‌های دینی پس از مدرسه و رفتن کودکان زیر 18 سال به مساجد را ممنوع می‌کنند.

یکی دیگر از تصمیمات دولت چین که باعث خشم اویغورها شده ممنوعیت گذاشتن اسامی اسلامی بر روی کودکان است. دولت پکن والدین را مجبور می‌کند تا نام کودکانشان را عوض کرده و یا به آن‌ها اجازه ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس را نمی‌دهد.

از دیگر اقدامات دولت چین می‌توان به محدودیت‌های جدیدی اشاره کرد که براساس آن کارگران مهاجر اویغور از سفر به مناطق دیگر برای برداشت محصولات منع شده‌اند و باعث شده چندین تن میوه روی شاخه‌های درخت پژمرده و خراب شوند. ساکنین می‌گویند مردهای اویغور از داشتن ریش و زنان از پوشاندن صورت منع شده‌اند و در صورت سرپیچی از این مقررات زندانی می‌شوند.

اقدامات دیگر حاکی از تحت فشار گذاشتن هویت اویغورهاست. مدارس به جای آنکه دروس را به زبان اویغور تدرس کنند به زبان "ماندارین" تدریس می‌کنند و دولت برای ترغیب ازدواج میان اویغورها و هان‌ها (اکثریت قومی چین که به منطقه سین‌کیانگ مهاجرت کرده‌اند) پول و کمک‌های مربوط به خرید خانه پیشنهاد داده است.

اقدامات نظارتی نیز به شدت افزایش یافته‌اند. از سال 2014 میلادی اویغورهایی که قصد سفر به خارج از شهرهای خود را دارند باید کارت ویژه‌ای به همراه داشته باشند که در آن‌ها شماره‌های تلفن صاحب خانه‌های این مستاجر و پاسگاه پلیس محلی ثبت شده است.

پس از دو حمله در پایتخت سین‌کیانگ در سال 2014 میلادی و کشته شدن 43 تن، پکن عملیات ویژه‌ای را آغاز کرد که مدعی است با آن‌ها حدود 200 گروه تروریستی را منحل کرده و منجر به اعدام دست‌کم 49 تن شده است.

روزنامه‌نگاران خارجی نیز که به دنبال بررسی این ادعاها هستند با چالش‌های سختی مواجه هستند. مقامات در سین‌کیانگ به ندرت به درخواست مصاحبه پاسخ مثبت می‌دهند. ایست‌های بازرسی از ورود روزنامه‌نگاران به شهرهایی که جدیدا در آن‌ها ناآرامی‌ صورت گرفته جلوگیری می‌کنند.

هنوز بر سر این مساله که آیا افراط‌گرایان در بین اویغورها که سنی‌هایی میانه‌رو هستند نفوذ کرده‌اند یا خیر اختلاف نظر است. اما پس از حملات تروریستی اخیر در پاریس و کشته شدن یک گروگان چینی به دست تروریست‌های داعش در سوریه، پکن اقداماتش برای سرکوب سین‌کیانگ را به عنوان بخشی از جنگ جهانی افراط‌گرایی خشونت‌آمیز افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N1091052

وبگردی