آفتاب
جوکار در گفتگو با مهر:

شهادت «شیخ نمر» بیداری اسلامی را در عربستان سرعت می‌دهد

شهادت «شیخ نمر» بیداری اسلامی را در عربستان سرعت می‌دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه شهادت «شیخ نمر» بیداری اسلامی را در عربستان سرعت می‌دهد، گفت: از دولت انتظار می‌رود که در این رابطه قاطعانه موضع بگیرد.

محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به داغدار شدن همه مسلمانان جهان در پی اقدام جنایتکارانه آل‌سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر (رهبر شیعیان عربستان) اظهار داشت: اینکه یک رژیم، به صورت بی‌پروا یک روحانی مبارز را که به دنبال احقاق حق و عدالت بوده از دم تیغ بگذراند، نشان می‌دهد که آل‌سعود به دنبال انتقام‌گیری است.

وی در توضیح این مسئله گفت: با توجه به ناکامی‌هایی که رژیم آل‌سعود در مسائل منطقه‌ای داشته و تمام اهدافش در عراق، سوریه، افغانستان و یمن ناکام مانده، با این قبیل اقدامات به دنبال انتقام‌گیری از جهان اسلام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در پشت پرده این اقدامات رژیم‌های مرتجع، دستِ ایالات متحده آمریکا قرار دارد خاطرنشان کرد: امروز از یکسو در نیجریه اقدامات جنایتکارانه‌ای علیه یک روحانی جلیل‌القدر مانند شیخ زکزاکی انجام می‌شود و از سوی دیگر رژیم آل‌سعود، زندانیان در بند را به شهادت می‌رساند و اینها نشان می‌دهد که با اشاره دیگران این اقدامات را انجام می‌دهند.

جوکار تصریح کرد: در حالی که امروز عربستان سعودی حمایت مالی و لجستیکی گسترده‌ای از بدترین تروریست‌ها یعنی گروه‌های تکفیری دارد، با این قبیل اعدام‌ها وانمود می‌کند که به دنبال مبارزه با تروریسم است؛ اما قدر مسلم ماجرا این است که در سایه این شهادت‌ها به ویژه شهادت مظلومانه شیخ نمر، بیداری اسلامی در عربستان شتاب بیشتری خواهد گرفت و حرکت‌های آزادی‌بخش در سطح منطقه سرعت می‌گیرد.

وی در ادامه با انتقاد از انفعال دولت در پیگیری مسائل منطقه‌ای و واکنش به این حوادث، اظهار داشت: اگر ما در مسائل منطقه‌ای، موضع محکم، راسخ و روشنی نداشته باشیم، این می‌تواند برای منافع ما خطرناک باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما در جریان این حادثه کاردار سفارت عربستان را احضار کردیم، اما آنها در مقابل سفیر ما را احضار کردند؛ این ناشی از چیست؟ در اقدامات و چالش‌های گذشته چنین چیزی سابقه نداشته است.

مسئولان با مواضع خود، اجازه جری شدن قدرتهای فاسد منطقه ای را دهند

جوکار گفت: مردم انتظار دارند که مسئولان کشور در چنین مواقعی، مواضع محکم و قاطعی بگیرند و اجازه جری شدن برخی قدرت‌های فاسد منطقه‌ای را ندهند.

وی با بیان اینکه اعلام موضع قاطع مسئولان در واقع حراست از اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی است، به پیام رئیس‌جمهور برای شهادت شیخ نمر و میزان پرداختن به اصل حادثه و حواشی مقابل سفارت عربستان در تهران در این پیام، پرداخت و اظهار داشت: هر چند باید در مقابل حوادثی مانند حمله به سفارتخانه‌ها از قبل اقدامات پیشگیرانه انجام شود، اما این قبیل اقدامات ناشی از جریحه‌دار شدن روحیه مردم است.

جوکار افزود: دولتمردان ما باید جلوتر از دیگران مواضع انقلابی خود را اعلام کنند تا دل مردم آرام شود و چنین اتفاقاتی نیفتد.

کد N1090869

وبگردی