آفتاب

"رهبری فلسطین به دروغ مذاکرات پایان دهد"/ مصاحبه اختصاصی محمد دحلان با واشنگتن‌پست

"رهبری فلسطین به دروغ مذاکرات پایان دهد"/ مصاحبه اختصاصی محمد دحلان با واشنگتن‌پست

محمد دحلان، مقام سابق فلسطینی که از جنبش فتح جدا شده در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست نظرات شخصی خود را درباره درگیری میان اسرائیل و فلسطین بیان کرده و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل را مقصر این بن بست دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، محمد دحلان، مقام سابق فلسطینی که از جنبش فتح جدا شده در این گفت‌وگو از دفترش در ابوظبی اظهار کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هیچ تلاش واقعی‌ای برای دستیابی به صلح میان مردم اسرائیل و فلسطین انجام نداده و آمریکا هرگز اسرائیل را برای سازش‌های جدی همچون توقف گسترش شهرک سازی‌ها در کرانه باختری و قدس شرقی یعنی زمین‌هایی که فلسطینی‌ها می‌خواهند جزئی از کشور آتی آن‌ها باشد، تحت فشار نگذاشته‌ است.

وزیر سابق امور امنیتی دولت عباس گفت: بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل می‌تواند هر کاری که بخواهد انجام دهد چرا که رهبری فلسطین سازگار است.

دحلان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را فردی ناکام توصیف می‌کند چرا که به عنوان رهبر ارشد 10 سال را وقف مذاکرات کرده‌ اما به هیچ موفقیتی دست نیافته است.

وی گفت: هیچ فلسطینی همچون محمود عباس در گذشته حال و آینده نبوده و نخواهد بود که اینقدر با اسرائیلی‌ها مدارا کند. رهبری فلسطین باید به بازی دروغ مذاکرات خاتمه داده و همکاری امنیتی با اسرائیلی‌ها را به حالت تعلیق درآورد.

این مقام سابق امنیتی تشکیلات خودگردان اظهار داشت: در حال حاضر پلیس فلسطین تنها در 40 درصد از کرانه باختری برقرار امنیت را به عهده دارد. آن‌ها مانع درگیری و رویارویی افراد مسلح شده و سازمان اطلاعات فلسطین نیز حماس را زیر نظر دارد و به نیروهای اسرائیلی اجازه می‌دهد برای بازداشت مظنونین وارد شهرهای فلسطین شوند.

محمد دحلان گفت: این روند باید متوقف شود، تا زمانی که اسرائیل نیز در قبال این امکانات، امتیازاتی به فلسطینی‌ها بدهد.

مقامات اسرائیلی می‌گویند تهدیدها برای پایان همکاری امنیتی چیزی جز یک ادعای پوچ و بی‌اساس نیست چرا که این اقدامات از تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر حماس و دیگر رقبا حفاظت می‌کند و کرانه باختری را از شر جنگ سالاران و تبهکار رها می‌سازد.

حکومت بر مردم فلسطین از سال 2007 میلادی میان جنبش حماس در نوار غزه و جنبش فتح در کرانه باختری تقسیم شده است. دحلان در این خصوص گفت: تا زمانی که احزاب سیاسی فلسطین آشتی نکنند، هیچ رویداد مثبتی رخ نمی‌دهد.

دحلان سال‌هایی که حماس کنترل نوار غزه را به عهده داشتند "بی‌ارزش و پر از اشتباه" توصیف کرد.

وی گفت: آن‌ها نمی‌توانند نشان دهند که راکت‌هایشان راه حل هستند. اما این روزها جنبش حماس هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه محبوب است.

براساس نظرسنجی اخیر صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات سیاسی و آمار فلسطین 51 درصد از فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری به اسماعیل هنیه، رهبر حماس رای می‌دهند در حالی که تنها 41 درصد طرفدار محمود عباس هستند.

سومین گزینه محبوب، مروان برغوثی، رهبر انتفاضه اول و دوم فلسطین است که در یکی از زندان‌های اسرائیل دوره حبس خود را می‌گذراند. برغوثی از سوی اسرائیل به عنوان یک "تروریست" و از سوی طرفدارانش به عنوان "نلسون ماندلای فلسطین" تلقی می‌شود.

دحلان در ردیف بعدی احتمالات رهبری قرار دارد و از یک حمایت شش درصدی برخوردار است.

مخمر ابوسعده، تحلیل‌گر سیاسی در دانشگاه الازهر غزه گفت: دحلان کاریزما دارد و همانند یک رهبر عمل می‌کند. او از یکی از کمپ‌های آوارگان غزه برخاست. او می‌تواند در کوتاه مدت به چیزهای بسیاری دست یابد. او در مقایسه با دیگر رهبران جنبش فتح، یکی از جوان‌ترین این رهبران محسوب می‌شود.

محمد دحلان در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهد رهبر آتی تشکیلات خودگردان فلسطین شود یا خیر؟ گفت: رهبر چی؟ وقتی می‌گویم چیزی نمی‌خواهم به این خاطر است که چیزی وجود ندارد.

جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که دو سوم از فلسطینی‌ها فکر می‌کنند که محمود عباس باید استعفا دهد. جوانان به ویژه آن‌هایی که یک کمپین سه ماهه از حملات علیه اسرائیلی‌ها را به راه انداخته‌اند، دیگر به حرف‌های محمود عباس گوش نمی‌دهند، اکثریت فلسطینی‌ها در حال حاضر از حملات با سلاح‌های سرد علیه اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنند.

دحلان گفت: من با درگیری‌های مسلحانه علیه اسرائیلی‌ها مخالفم، حملات بدون رهبر کنونی محصول ناامیدی هستند. من مدافع مقاومت با حداقل تلفات هستم.

در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای جانشین رهبری وجود ندارد و با وجود آنکه برگزاری انتخابات سال‌ها است که رخ نداده اما هیچ انتخاباتی برنامه‌ریزی نشده است.

محمد دحلان درباره احیای رهبری فلسطین، برگزاری انتخابات، روی کار آوردن جوانان بسیار حرف زد. او از اینکه اکثر رهبران سازمان آزادی بخش فلسطین بیش از 30 یا 40 سال بر سر قدرت می‌مانند، شکایت کرد.

انتهای پیام

کد N1090733

وبگردی