آفتاب
/سرمقاله رأی الیوم/

روزهای پیش‌رو برای عربستان بسیار دشوار خواهد بود

روزهای پیش‌رو برای عربستان بسیار دشوار خواهد بود

اگر هدف از اجرای حکم اعدام 47 تن در عربستان به جرم "انجام فعالیت تروریستی"، ترساندن دیگران و ممانعت از هرگونه اعتراض یا حمله یا خشونت علیه نظام و نهادها و منافع آن بوده باشد باید گفت که واکنش‌ها و نتایجی که این اقدام به دنبال خواهد داشت کاملا برعکس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رأی الیوم در سرمقاله خود درباره اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و 46 تن دیگر توسط سعودی‌ها می‌نویسد: کاملا پیداست که دوره جدید در عربستان که با برتخت نشستن ملک سلمان بن عبدالعزیز آغاز شده نشان از دوره‌ قاطعیت و تصمیم‌گیری با سیاست عدم انعطاف‌پذیری دارد که پادشاهان سابق در پیش گرفته بودند. نخستین مصداق این مسئله آغاز جنگ در یمن علیه حوثی‌ها و حزب علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن به بهانه نفوذ ایران بود. اکنون نیز می‌بینیم که در آغاز سال جدید میلادی عربستان دست به اعدام شهروندان خود آن هم به این تعداد زده است؛ اعدام‌هایی که از سال 1980 تاکنون سابقه نداشته است.

قاطعیت ضروری است و اهمیت زیادی دارد به شرط اینکه در زمان مناسب باشد و صاحبانش ابزار قدرت و نیرو در اختیار داشته باشند. همچنین در چارچوب استراتژی محکمی باشد و در سایه شرایط منطقه‌ای و بین المللی مناسب صورت بگیرد اما در حال حاضر عربستان این شروط یا بیشتر آن را ندارد درنتیجه حکیمانه نیست که در یک زمان وارد دو جنگ یکی در سوریه و دیگری در یمن شود تا مانع از نفوذ ایران شود درحالی که این نفوذ به دنبال توافق با آمریکا و شش کشور ابرقدرت دیگر افزایش یافته و کشوری ابرقدرت مثل روسیه نیز با تمام توان نظامی و سیاسی خود وارد جنگ مستقیم علیه مخالفان مسلح در سوریه شده است. همچنین می‌بینیم که قیمت فرآورده‌های نفتی در حال کاهش است و سیاست‌های هم پیمان تاریخی عربستان یعنی آمریکا نیز با تردید و سردرگمی بسیاری همراه است.

اعدام 46 سنی تندرو که اندیشه القاعده را در پیش گرفته و بین سال‌های 2003 تا 2006 دست به تظاهرات و انفجار زده‌اند برای سرپوش گذاشتن بر اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه که به تحریک به اعتراضات مسالمت آمیز و درخواست برای دموکراسی و حقوق بشر متهم شد هرگز واقعیت‌ها را پنهان نمی‌کند و خشم و خفقان در محافل شیعیان را خاموش نخواهد کرد بلکه برای نخستین بار احتمالا به یکپارچه کردن شیعیان و سنی‌ها و انتقام آن‌ها از نظام آل سعود منجر خواهد شد.

ما اقدام تروریستی را که علیه قربانیان بی گناه صورت گرفته و امنیت و ثبات را به طور کلی برهم می‌زند محکوم می‌کنیم و بین خواسته‌های مشروع درباره آزادی و اصلاح و داشتن حق اعتراض نسبت به ظلم، فساد، سرکوب و محدود کردن آزادی‌ها با خواسته‌های نامشروع فرق قائل می‌شویم. ما با حکم‌های اعدام و به ویژه زمانی که از نظام قضائی صادر شود که صلاحیت لازم را ندارد و ارزشی برای عدالت قائل نیست کاملا مخالفیم. تمامی کسانی که این حکم در حقشان اجرا شد از محاکمه‌های عادلانه برخوردار نبودند و نتوانستند از خودشان دفاع کنند چرا که با نظام قضائی مواجه بودند که یک کاربر در توییتر را به شلاق خوردن و 10 سال حبس محکوم و یک شاعر زن را به مدت 15 سال از نوشتن در روزنامه‌ها و ارائه نظر خود منع می‌کند. این کار با دستور یک شاهزاده در یک منطقه و نه از سوی یک دادگاه رسمی صورت می‌گیرد آن هم تنها به دلیل یک قصیده از سوی یک شاعر یا یک مطلب از سوی یک روشنفکر.

ظلم و ستم و به حاشیه راندن در عربستان تنها اقداماتی است که می‌توان گفت از روی گرایش‌های طایفه‌ای یا مذهبی صورت نمی‌گیرد چراکه عربستان درباره درخواست برای آزادی، اصلاحات و عدالت بین شیعه و سنی فرق نمی‌گذارد اما باید به این مسئله اعتراف کنیم که شیعیان همواره در عربستان با رنج و مشکلات بیشتری مواجه بوده‌اند. در طول دهه‌ها با آن‌ها برخورد نامناسبی شده و در معرض تبعیض قرار گرفته اند. همواره به حاشیه رانده شده و به عنوان شهروند درجه دو به آن‌ها نگریسته شده است. کسی که غیر از این را بگوید حقیقت را نمی‌بیند.

باید یقین داشت که اجرای حکم اعدام به انتقام و واکنش‌های خطرناک منجر خواهد شد که احتمالا تاثیر منفی بر امنیت و ثبات عربستان خواهد گذاشت. این اقدام همچنین مشکلات امنیتی عربستان را که خود رو به وخامت نهاده است دوبرابر خواهد کرد و پرونده مربوط به نبود آزادی‌ها و محاکمه عادلانه و نقض حقوق بشر را بیش از هر زمان دیگری به جریان خواهد انداخت.

بزرگترین دشمنان عربستان همان کسانی هستند که از داخل خود این نظام سر بر می‌آورند و چنین سیاست‌ها و مواضعی را در پیش می‌گیرند که موجب افزایش بحران‌ها در عربستان و جنگ داخلی و خارجی می شوند؛ جنگ‌هایی که هنوز در آغاز خود قرار دارند و دوراندیشی و قدرت را از بین برده و احتمالا تا دهه ها به طول بینجامد.

جنگ‌های خارجی از نظر انسانی، مالی، سیاسی و نظامی هزینه‌های زیادی را روی دست عربستان می‌گذارد اما جنگ‌های داخلی اگر رخ بدهد در تمامی سطوح پرهزینه تر خواهد بود به ویژه اگر در زمان نامناسب و در سایه خفقان و اوضاع بحرانی اقتصاد و موج بیکاری رو به افزایش اتفاق بیفتد.

کسانی که حکم اعدامشان اجرا شد دارای پایگاه مردمی، قبیله‌ای و طایفه‌ای هستند و حامیانی در داخل و خارج دارند. کسی که تصمیم به اعدام آن‌ها گرفت در محاسبات خود خوب عمل نکرده است همانطور که کشور خود را وارد جنگ‌های خارجی و به ویژه جنگ یمن کرد.

روزهای پیش‌رو برای عربستان بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1090709

وبگردی