آفتاب

بیانیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در محکومیت اعدام شیخ نمر

بیانیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در محکومیت اعدام شیخ نمر

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای در باره‌ی اعدام شیخ نمر باقرالنمر این اقدام را محکوم کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

اعدام شیخ نمر باقر النمر،روحانی شیعه عربستان ،رویدادی تاسف بار و پرمخاطره است. اوضاع پر آشوب خاور میانه و وقوع هر رخدادی چون کشتار و اعدام برای شهروندان مصیبت زده این منطقه، بیم فردایی خشونت بار و ناگوار را برای آنان به ارمغان می آورد و امید آنان به صلح و آرامش را به ورطه یاس و ناامیدی می کشاند.

اعدام شیخ النمر، بیش از آنکه پیامی از جانب حکومت سعودی به رقبای منطقه ای و شرکای جهانی باشد، نشانی آشکار از اصرار بر تداوم سیاست های نادرست منطقه ای در دامن زدن به ناامنی های رو به تزاید در خاور میانه است. اصرار حکومت سعودی بر دامن زدن به شکاف شیعه-سنی، آن هم در وضعیتی که گسترش بنیادگرایی فراتر از منطقه ،اروپا و ایالات متحده را نیز بی نصیب نگذاشته است، در خوشبینانه ترین نگاه، تعبیری جز فهم نادرست از شرایط و عدم درک واقعیت های موجود توسط حکام سعودی ندارد.

هر چند تلاش شده است با اعدام شیخ در کنار اعدام دهها تن از عناصر غیر شیعی از بازتاب فرقه گرایانه این اقدام کاسته شود اما بطور قطع ،اقدامات گذشته سعودی در تامین تروریست های فرقه گرا راه را بر این خوش بینی می بندد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ،ضمن محکوم کردن این اقدام دولت عربستان، بر ضرورت توجه کشورهای منطقه به روند رو به گسترش افراط گرایی و خشونت، منطق ،مدارا،مسئولیت پذیری و گفتگو را تنها راه برون رفت از این وضعیت می داند و باور دارد که منافع ملی ایران در پرهیز از تشدید اختلافات منطقه ای و اعتراض توام با آرامش، تداوم رفتار مسئولانه و پرهیز از رفتار های غیر دیپلماتیک است. شیعیان منطقه نیز باید ضمن محکوم کردن این اقدام، مداقب باشند در دام اختلاف افکنی و جنگ افروزی عربستان سعودی نیفتند.

همچنین از کلیه نهاد های مسئول و اثر گذار به خصوص دستگاه دیپلماسی کشور انتظار دارد تا با پیگیری های موثر در مجامع بین المللی و با استفاده از ظرفیت های ایران پسا برجام و با تاکید بر راهبردهای آینده نگر، موجبات محکومیت این رفتار غیر انسانی حکومت آل سعود را فراهم نمایند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از جامعه جهانی و نهادهای ناظر می خواهد تا با محکوم کردن اقدامات دولت سعودی و با اجتناب از برخوردهای گزینشی و بدون اغماض سیاسی از حقوق آحاد جامعه بشری دفاع نمایند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

13 دیماه 1394

انتهای پیام

کد N1090644

وبگردی