آفتاب

هند و پاکستان در آغاز راهی نو

هند و پاکستان در آغاز راهی نو

ورود نخست‌وزیر هند به فرودگاه لاهور و قدم زدن او در کنار همتای پاکستانی‌اش روی فرش قرمز تصویری دوستانه از سران دو کشوری نشان داد که تنش در روابطشان ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نیویورک تایمز، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند پس از 12 سال اولین نخست‌وزیر هند است که به پاکستان سفر کرد. استقبال گرم نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از او در خانه‌اش فضای دوستانه‌ای را برای گفت‌وگوها جهت از سرگیری مذاکرات متوقف شده درباره مسائل اقتصادی و امنیتی فراهم کرد.

این دیدار در حالی صورت گرفت که نواز شریف برای همکاری‌ با هند تحت فشار و در مقابل مودی با بسیاری در این باره درگیر است. مودی سال گذشته شریف را برای مراسم خود دعوت کرد اما مدت کوتاهی پس از آن در اعتراض به دیدار مقامات پاکستانی با رهبران جدایی‌طلبان منطقه کشمیر و جامو گفت‌وگوهای مقرر را لغو کرد. مودی علاوه بر این در قیاس با پیشینیان خود مواضع سخت‌تری در قبال مسائل امنیتی دارد که پاکستان بخشی از آن است.

در همین حال موانع داخلی سران هر دو کشور به ویژه شریف را محدود کرده است چرا که قدرت شریف به ارتش گره خورده است که پرسرعت‌ترین برنامه تسلیحات اتمی جهان را با همکاری آمریکا در دست دارد و هم‌زمان طالبان را در افغانستان و شبه‌نظامیان را در هند حمایت می‌کند.

ارتش این کشور برای نشان داد اهمیتش در پاکستان به تنش‌ها با هند دامن می‌زند؛ حتی اگر حمایت ژنرال‌ها از رویکرد و دیدار جدید شریف با مودی روشن نباشد به نظر می‌رسد رابطه بین این دو کشور اتمی با توجه به بسیاری از اختلافات از جمله افغانستان و کشمیر واجب و ضروری است.

علاوه بر این به نظر می‌رسد مودی اکنون دریافته است که روابط بهتر با اسلام‌آباد نه تنها ضروری است بلکه به دخالت شخصی وی نیاز دارد. اما احتمالا به این نتیجه نیز رسیده است که بهبود روابط با پاکستان رسیدن به آرزوهایش درباره دولت هند از جمله تبدیل شدن آن به یک قدرت اقتصادی را تسهیل می‌کند. نخست‌وزیر هند با توجه به افزایش اعتراضات طبقه متوسط در کمبود شغل مناسب به نظر می‌رسد که تاکنون به وعده‌هایش عمل نکرده است.

در همین حال تنش‌ها و اختلافات بین اعضای دولت و حزب متبوعش رو به افزایش است و این مساله هشدار می‌دهد که آوازه و نیکنامی بین‌المللی مودی در خطر است.

در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های "شورای روابط خارجی" در این باره آمده است، بدون اصلاحات بازار مبادلات تجاری هند در معرض خطر قرار خواهد گرفت و خطر درگیری با پاکستان در این اثنا "سقوط عمیق هند" را می‌تواند در پی داشته باشد. این گروه می‌گوید هند برای آینده خودش هم که شده باید به دنبال روابط بهتری با اسلام‌آباد باشد.

در این مسیر یکی از آزمایش‌ها در روابط مودی و شریف توانایی آنها در همکاری جهت آغاز مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان است. پاکستان به این دلیل با طالبان همکاری می‌کند و مأمنی برای آنها محسوب می‌شود که از آنها در مقابل هند به عنوان سپری استفاده کند. این در حالی است که هند از دولت افغانستان حمایت و به آن‌ها کمک‌های نظامی ارائه می‌دهد.

مقامات آمریکایی معتقدند، ارتش پاکستان اکنون برای مبارزه با طالبان و تشویق مذاکرات صلح جدی‌تر است چرا که نگرانی ژنرال‌ها درباره این مساله که پیروزی طالبان افغانستان برای داعش و سایر گروه‌های شبه‌نظامی که به نوعی پاکستان را تهدید می‌کنند رو به افزایش است. سایر تحلیلگران نیز دچار شک و تردیدهایی هستند که آیا روابط شخصی صمیمی‌تر بین مودی و شریف منجر به اعتمادی حقیقی بین دو کشور و همکاری در مسائل باقی‌مانده خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام

کد N1090634

وبگردی