آفتاب
انتقاد عضو خانه صنعت و معدن از فعالیت موسسات مالی غیرمجاز؛

سرمایه‌های مردمی به سمت بازارهای غیرمولد سوق داده می‌شود

سرمایه‌های مردمی به سمت بازارهای غیرمولد سوق داده می‌شود

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه بانک مرکزی در زمان لازم نتوانست نظارتی بر ورود سپرده‌های مردم به موسسات مالی غیرمجاز داشته باشد، گفت: با توجه به نرخ‌های بالای سود سپرده در این موسسات، این سرمایه‌ها وارد بخش تولید نشد و درنهایت به بازارهای غیرمولد سوق پیدا کرد.

بیژن پناهی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهارکرد: در کشور ما که اقتصاد آن تا حد زیادی وابسته به درآمدهای نفتی است، معمولا نقدینگی زیاد است و این نقدینگی وارد بخش‌های غیرمولد می‌شود.

وی افزود: در 10 سال گذشته نقدینگی کشور وارد موسسات مالی، اعتباری و بانک‌های خصوصی شد و بخشی از این سرمایه‌ها نیز به موسسات مالی غیرمجاز راه یافت که البته این معضل در اکثر کشورهای نفتی منطقه مشاهده می‌شود.

پناهی‌زاده با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی و موسسات مالی این سپرده‌ها را در بخش تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، تصریح کرد: نرخ بهره تسهیلات بانکی در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان معمولا از صفر تا 2 درصد است؛ برای مثال نرخ بهره در آمریکا کمتر از 0.5 درصد است، با این هدف که منابع بانکی به سمت تولید سوق یابند اما در کشور ما با سود سپرده‌های 20 تا 30 درصدی، انتظار ورود این منابع به بخش تولید نابه‌جا است.

رییس خانه صنعت و معدن خوزستان تصریح کرد: وضعیت فعالیت بانک‌های خصوصی به علت قانونمندی و نظارتی که بر آن‌ها می‌شود، به‌نوعی بهتر از موسسات مالی و اعتباری است اما اجازه فعالیت به موسساتی که نظارتی بر عملکردشان نمی‌شود، اقدامی خطرناک است.

وی با بیان این‌که چگونه سیستم نظارتی اجازه ادامه حیات به این‌گونه موسسات را در گذشته داده است، خاطرنشان کرد: سپرده‌های مردم در این موسسات بازپس داده نمی‌شوند و بعضا این موسسات اقدام به پرداخت سود بالایی برای سپرده مردم می‌کنند که نحوه و چرایی اقدامات موسسات، قابل تامل است.

پناهی‌زاده افزود: حفظ ارزش پول ملی یکی از وظایف بانک مرکزی است که آن را به خوبی انجام نداده است؛ در 3 یا چهار سال ارزش پول به حدود یک‌چهارم آن رسید و با این رویداد، سرمایه‌گذاری‌های بخش تولید و سهام برخی شرکت‌ها به یک‌چهارم تنزل یافت.

وی عدم دسترسی بخش تولید به منابع بانکی کم‌بهره را از جمله مشکلات عمده برشمرد و بیان کرد: سهم این بخش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است و از دولت انتظار می‌رود به جبران ضررهای وارده ناشی از تحریم‌ها به بخش تولید در پسابرجام اقدام کند.

عضو هیات رییسه خانه صنعت و معدن ایران اظهار کرد: نرخ بهره‌ بسیار بالا برای تسهیلات، زیبنده کشور ایران نیست که امید است این رویه اصلاح شود تا شاهد تحقق کامل طرح اقتصاد مقاومتی باشیم.

انتهای پیام

کد N1090553

وبگردی