آفتاب

9 علت کمردرد

9 علت کمردرد

کمردرد در برخی موارد به علت جا به جا کردن اثاثیه و جعبه های سنگین یا ورزش شدید ایجاد می شود اما این موارد تنها دلایل کمردرد نیست.

کمردرد در برخی موارد به علت جا به جا کردن اثاثیه و جعبه های سنگین یا ورزش شدید ایجاد می شود اما این موارد تنها دلایل کمردرد نیست. در واقع کمردرد دلایل مخفی و کمتر شناخته شده ای هم دارد که به آن ها اشاره می کنیم.


برنامه غذایی سالم ندارید
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: نتایج مطالعه ای که در نشریه «Asian Spine» چاپ شده است، نشان می دهد 31 درصد از زنان و 25درصد از مردانی که دچار کمردرد هستند، ناراحتی گوارشی و معده درد نیز دارند. ارتباط بین تغذیه و کمردرد مربوط به التهاب است زیرا مواد غذایی غنی از چربی و قند در تمامی بدن از جمله کمر باعث التهاب می شود. اما با کاهش مصرف موادی مانند قند، کافئین و غذاهای فرآوری شده و روی آوردن به مصرف پروتئین هایی مانند گوشت، لوبیا، نان و برنج تصفیه نشده، غلات سبوس دار و سبزیجات علایم کمردرد بهبود می یابد.


مصرف کم آب
استخوان های ستون فقرات حاوی دیسک های بین مهره ای است که 90درصد آن را آب تشکیل می دهد. زمانی که بدن دچار کمبود آب می شود، دیسک ها صاف تر و اثر محافظتی آن برای مقابله با ضربه کمتر می شود. رنگ ادرار مشخص می کند که آیا آب کافی مصرف می کنید یا نه؛ در صورت کم رنگ بودن ادرار، مشکلی وجود ندارد اما در صورت پررنگ بودن، بهتر است مصرف آب را افزایش دهید.


مشکل استخوان های لگنی
بیشتر بیماران از مشکل استخوان لگن خود خبر ندارند؛ این امر می تواند مشکلاتی در زندگی مبتلایان ایجاد کند و اغلب هنگام ورزش کردن مشخص می شود. این نقص در عکس العمل بدن به برخی حرکت ها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال در فردی که استخوان لگن چپ بالاتر است و حرکت جهشی به سمت چپ انجام می دهد، احتمالا احساس می کند که عضله کشیده شده است. اگر هنگام ورزش درد کمر تداوم می یابد، بهتر است که برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.


عفونت ادراری
درد در قسمت تحتانی و فوقانی پهلو می تواند نشانه عفونت لوله ادراری باشد. در صورت مشاهده علایم دیگر عفونت لوله ادراری مانند افزایش نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی یا احساس درد هنگام ادرار کردن، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


کفش های پاشنه بلند می پوشید
پاشنه های بلند کفش باعث می شود هنگام راه رفتن به جلو خمیده شوید که فشار اضافه روی پاشنه پا وارد می‌کند. این فشار بیشتر روی قسمت تحتانی کمر تأثیر می گذارد و باعث ایجاد درد می شود. اگر اصرار دارید کفش پاشنه بلند بپوشید، هنگام پیاده روی از کفش مخصوص پیاده روی استفاده کنید و سپس در محل موردنظر کفشتان را عوض کنید.


استرس دارید
استرس طولانی مدت باعث می شود درد و اسپاسم به سراغتان بیاید. سعی کنید از روش های آرام بخشی مانند تنفس عمیق یا پیاده روی استفاده کنید.


پوشیدن شلوار تنگ
شلوار تنگ و چسب یا لباس های خیلی چسب و تنگ، حرکت بدن را محدود می کند و روی گردن، کمر و شانه فشار می آورد. از لباس هایی استفاده کنید که کمی آزاد باشد.


نشستن طولانی مدت
بی تحرکی بزرگ ترین دشمن سلامت است. عضلات با عادت کردن به حالت نشستن سفت می شود. برای پیشگیری از آن، هنگام بیدار شدن از خواب، کمی ورزش های کششی انجام دهید و طی روز کمی راه بروید.


استعمال دخانیات
نتایج بررسی ها نشان می دهد، افراد سیگاری 3برابر بیشتر از دیگران دچار کمردرد مزمن می شوند. دود دخانیات روی واکنش مغز به کمردرد تأثیر می گذارد و فرد را به درد مستعدتر می کند. در افرادی که دخانیات را ترک می کنند، درد مزمن کمردرد کاهش می یابد.
کد N1090386

وبگردی