آفتاب

کوهکن: ناطق‌نوری از اصولگرایان دلخور است

کوهکن: ناطق‌نوری از اصولگرایان دلخور است

روزنامه شهروند در گفت و گو با محسن کوهکن نوشت: دلیل اعلام بی طرفی ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم، دلخوری او از اصولگرایان است.

وی علت عدم ورود ناطق به‌فضای رقابت های انتخاباتی را ناشی از دلخوری او از اصولگرایان در جریان مناظره‌های انتخاباتی‌ سال ٨٨ می‌داند که محمود احمدی‌نژاد به او و خانواده‌اش حمله کرد، اما اصولگرایان از او اعاده حیثیت نکرده‌اند.

اهم اظهارات گفت و گوی نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری را در ادامه بخوانید:

* آقای ناطق در انتخابات شورای دوم، مجلس هفتم و مجلس هشتم واقعا فرصت کافی گذاشت و مجموعه اصولگرایی را مدیریت و هدایت کرد و می‌توان گفت بخش عمده‌ای از شکل‌گیری مجلس هفتم مدیون تلاش‌های وی بود. آقای ناطق چندین مرتبه صبح و بعدازظهر جلسه می‌گذاشت، رصد می‌کرد و با استان‌ها تماس داشت و در انتخابات واقعا فعالیت خوبی داشت، چون ایشان فردی مدیر، قوی و تشکیلاتی است. اگر ایشان نبود آقای احمدی‌نژاد نه استاندار می‌شد و نه شهردار می‌شد که زمینه ریاست جمهوری‌اش فراهم شود. حال، شما خودتان را جای ایشان بگذارید. ایشان برای یک نفر چنین تلاشی می‌کند بعد در آن مناظره تلویزیونی آقای احمدی‌نژاد اسم ایشان و فرزندانشان را می‌برد. در حالی که این کار صحیح نبود، ضمن این‌که اطلاعات احمدی‌نژاد هم اشتباه بود.

* وقتی کسی خالصانه وسط میدان می‌آید و این‌گونه فعالیت می‌کند و بعد با او به این صورت برخورد می‌کنند، طبیعی است احساس کند که دیگر خیلی تکلیفی ندارد. من یادم می‌آید در جریان انتخابات ٨٨، جلساتی را خدمت مرحوم عسگراولادی بودیم و دنبال می‌کردیم که چه کسی کجا صحبت کند و فضای جامعه را کنترل و هدایت کنیم تا اتفاقی که آقایان با بی‌عنایتی و بازی در زمین دشمن به سر نظام آوردند، رخ ندهد و هزینه‌های آن کاهش پیدا کند.در آن روزها یکی از آقایانی که قرار بود سخنرانی کند، آقای ناطق‌نوری بود. به ایشان زنگ زدند و مشخص شد که تهران نیستند و به شهر خودشان در مازندران رفته‌اند. یکی از برادرانی که در جلسه حاضر بود به ایشان گفت که الان چه وقت رفتن به شمال است. الان شما باید اینجا حضور داشته باشید و برای جمع کردن قضایا کمک کنید که آقای ناطق از پشت تلفن گفت: من کاری با دیگران ندارم؛ من سرباز ولایت هستم.

*وقتی کسی چنین حرفی را می‌زند، اگر سلیقه ما را هم قبول ندارد و با ما هم موافق نیست، نباید علیه او جبهه‌گیری و موضع‌گیری کنیم. باید بپذیریم که بخشی از ما و دوستان‌مان چه با آقای ناطق‌نوری و چه با نظرات خیرخواهانه و مصلحانه‌ای که مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی داشت، خوب برخورد نکردیم. یعنی انتظار بیشتری بود و ما باید بیشتر توجه می‌کردیم و می‌پذیرفتیم که آقایان غیر از خیر و صلاح و مصلحت نظر دیگری ندارند و باید با آنها همراهی بیشتری می‌کردیم. از این‌رو، نوع برخوردی که با آقای ناطق در‌ سال ٨٨ شد باعث شد که ایشان مقداری از ما برنجد و کسی هم که در عالم سیاست برنجد، معمولا کناره‌گیری می‌کند.
* { در پاسخ به اینکه شما دلیل کناره‌گیری آقای ناطق را دلخوری‌ سال ٨٨ می‌دانید؟} به‌هرحال، بخشی از آن می‌تواند همان دلخوری باشد. وقتی که ایشان می‌بیند با نیت خیر و صادقانه به صحنه می‌آید اما لبیک‌گو و همراهی نیست، دلسرد می‌شود و به بخش دیگری ورود می‌کند. همان‌طور که می‌دانید ایشان علاوه بر حضور در دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، حوزه علمیه‌ای اطراف تهران دارند که مدیریت می‌کنند. هرچند که آقای ناطق کسی نیست که آرام ولو با این سن و سال، گوشه خانه بنشیند. ایشان زمان مجلس هم قبل از سحر از خانه بیرون می‌زد و ورزش می‌کرد و کوه می‌رفت و ٧ صبح از همه زودتر سر کار بود؛ لذا وقتی فرد فعالی مثل ایشان کنار می‌کشد، حتما باعث‌اش دلخوری‌هایی بوده که از دست دوستان ما دارد.

*{ در پاسخ به دلجویی از ناطق نوری آیا بعد از مناظره‌های ٨٨ } بله دوستانی برای دلجویی رفتند اما شاید آنهایی که رفتند کسانی بودند که باعث رنجش ایشان نبودند.

*{ در پاسخ به این سئوال که  آیا آقای ناطق می‌گفت خود آقای احمدی‌نژاد باید بیاید عذرخواهی کند؟} خیر. شخصیت‌هایی همچون مرحوم عسگراولادی و بعضی از دوستان دیگر دنبال می‌کردند اما ایشان هیچ‌گاه نگفت آقای احمدی‌نژاد باید بیاید و من چنین چیزی را با واسطه یا بی‌واسطه از ایشان نشنیدم بلکه این بعضی از دوستان بودند که به آقای احمدی‌نژاد پیشنهاد کردند که با توجه به حقی که ایشان به گردن شما دارند و لطف و عنایت و محبتی که به شما داشته‌اند، شما این کار را انجام دهید. من هیچ‌گاه یادم نمی‌رود زمانی که بحث شهردار شدن آقای احمدی‌نژاد برای تهران مطرح بود، خیلی‌ها می‌خواستند تا احمدی‌نژاد شهردار نشود اما این جمله آقای ناطق بود که به آقای باهنر گفت که می‌روید، قوی و محکم می‌ایستید و کار را دنبال می‌کنید.وقتی کسی که می‌آید این‌گونه برای شما تلاش می‌کند، جوابش را طور دیگری دریافت کند، قطعا دلخور خواهد شد.


*یک زمانی، یک نفر پشت سر دیگری غیبت می‌کند وقتی که به گوشش برسد، عذرخواهی می‌کند و به آن کسی که بدگویی آن فرد را پیش او کرده زنگ می‌زند و می‌گوید که من اشتباه کرده‌ام اما در این جریان، برنامه تلویزیونی پخش شده که حساسیت بسیاری داشته و چند‌میلیون ایرانی درحال تماشای آن بوده‌اند و وقتی در چنین برنامه‌ای اسم فرد و خانواده‌اش برده می‌شود، چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را جمع کرد و فیصله داد.اما من با این وجود هم معتقد بودم که اگر آقایان به فکر این بودند که این جفایی را که در حق آقای ناطق کرده‌اند، جبران کنند، آن‌قدر جوانمردی در شخصیت ایشان سراغ دارم که بتواند گذشت کند.

* { در پاسخ به سئوالی درباره دلیل اطلاعیه دفتر آقای ناطق‌نوری در آستانه انتخابات } تحلیل من این است که بعضی از جریانات سیاسی‌ها در این سه، چهار ماهه اخیر سعی کردند، آقای ناطق را به نفع گروه خودشان مصادره کنند و عمدتا بحث کاندیدا شدن و سرلیست شدن ایشان در تهران را مطرح می‌کردند اما ایشان هم گفته بودند که من قصد کاندیدا شدن در انتخابات را ندارم. دوستانی که برای دعوت از وی تماس می‌گرفتند ایشان با صراحت می‌گفت که من قصد به صحنه آمدن و کاندیدا شدن را ندارم. مهلت قانونی ثبت نام نامزدها که به اتمام رسید، مشخص شد آنهایی که می‌گفتند آقای ناطق قصد کاندیدا شدن ندارد، درست می‌گفتند.هرچند که این بحث‌ها نهایتا ادامه داشته و حتی زمانی می‌گفتند که ایشان در مقابل جریان اصولگرایی قرار گرفته‌اند اما این اطلاعیه‌ای که ایشان داده است به نوعی خواسته‌اند بگویند کار خاصی که باعث رنجش کسانی که در مسیر همگرایی و وحدت اصولگراها می‌روند، از سوی وی انجام نشده است.

*{در پاسخ به سئوالی درباره دعوت مجدد اصولگرایان در این دوره از انتخابات از ناطق‌نوری}بله، برخی از دوستان را سراغ دارم که بارها دنبال این قضیه بودند اما ایشان براساس تشخیصی که دادند ورود پیدا نکنند، ورود پیدا نکردند وگرنه قطعا و یقینا اگر ایشان ورود پیدا می‌کرد، حتما تیپ‌هایی مثل ما ایشان را محوری‌ترین و قدرتمند‌ترین فرد می‌دیدیم برای این‌که بتواند مجموعه اصولگرایی را هماهنگ کند و ارادت ما هم به جناب آقای ناطق از این جهت است که اگر همین الان هم با ایشان صحبت شود، می‌گوید من سرباز ولایتم و به ذهن خود ذره‌ای از کاری که نظر رهبری در آن نباشد را راه نمی‌دهد.

*{ در پاسخ به سئوالی درخصوص تلاش اصولگرایان در آینده برای بازگزداندن ناطق نوری و برعهده گرفتن محوریت این گروه سیاسی }حرف، حرف درستی است و دوستان هم دنبال بودند اما نهایتا شاید بتوان گفت بی‌میلی و برخوردهایی که ما انجام داده‌ایم، باعث شد این موضوع به اینجا کشیده شود. آقای باهنر به‌عنوان کسی که ارادت ویژه‌ای به آقای ناطق دارد، الان تلاشی که دارد انجام می‌دهد، همین کار را دنبال می‌کند و شاید یکی از دلایلی که برای مجلس دهم کاندیدا نشد، همین باشد که می‌خواهد فرصت بیشتری را برای سر و سامان دادن به فعالیت تشکیلاتی داشته باشد.

27220

کد N1090126

وبگردی