آفتاب

فریده فرجام باز برای کودکان نوشت

فریده فرجام باز برای کودکان نوشت

فریده فرجام 50 سال پس از انتشار «مهمان‌های ناخوانده»، از تالیف کتاب داستانی دیگری برای کودکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این نویسنده در شرایطی که پیش‌تر او را با «مهمان‌های ناخوانده‌»اش می‌شناختند‌، امروز با کتاب کودکانه دیگری با عنوان «پرندگان و آسمان» دست به قلم شده و داستانی فانتزی را ویژه کودکان گروه سنی ب و ج نوشته است.

او درباره کتاب تازه‌اش گفت: داستان این کتاب درباره پسر قلدر و زورگویی است که به آزار و اذیت بچه‌های دیگر در مدرسه می‌پردازد اما ...

این کتاب هم‌اکنون برای بررسی در اختیار یکی از موسسات انتشاراتی است.

بنا بر اعلام، «مهمان‌های ناخوانده» اولین کتاب منتشرشده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در چاپ اول، در اسفند 1345، با تیراژ 30 هزار نسخه عرضه شد و حالا با گذشت 50 سال از اولین چاپ، کودکان ایرانی همچنان این کتاب را می‌خوانند. جودی فرمانفرماییان کار تصویرگری این اثر را بر عهده داشته است.

فرجام که سال‌ها در خارج از کشور به سر برده و در حوزه کارگردانی دانش‌آموخته است همچنین از تالیف نمایشنامه‌ای ویژه بزرگسالان خبر داد. «نان سنگک» عنوان این اثر است که بناست در انتشارات مروارید راهی بازار شود.

سال گذشته نمایشنامه دیگری از این نویسنده با عنوان «تاج‌ماه، عروس و هوای مقوایی» در همین موسسه انتشاراتی منتشر شد. این نمایشنامه‌ها هر سه در زمره کارهای نوشتاری فرجام در سال‌های پیش از انقلاب هستند. تاج‌ماه، نمایشنامه‌ای است که شخصیت اصلی آن یک زن باسواد و آگاه در جامعه سنتی دوره قاجار است و به اوضاع و احوال زن ایرانی در آن روزگار می‌پردازد. تاج‌ماه زنی است که نخستین زنان آگاه و باسواد را در جامعه ایرانی نمایندگی می‌کند. در جامعه مردسالاری که زنان اجازه تحصیل ندارند و در چهاردیواری خانه محبوس‌اند، ارتباط آن‌ها با جامعه غیرمستقیم و باواسطه است. در چنین احوالی دور از انتظار نیست اگر زنی باهوش و باسواد همچون تاج‌ماه به مشکل برخورده و نهایتاً از آدم‌های پیرامون خود فاصله گرفته و به نوعی منزوی شود.

در سال ۱۳۴۳ نمایشنامه «تاج‌ماه» به همراه دو نمایشنامه دیگر با عناوین «عروس» و «هوای مقوایی» در قالب یک کتاب منتشر شد. سال گذشته بار دیگر این سه نمایشنامه که هر سه در سال ۱۳۴۳ در سازمان انتشارات جیبی منتشر شده بودند، پس از قریب به 50 سال بعد از نخستین چاپ آن‌ها به بازار عرضه شدند.

فریده فرجام که در نخستین جشنواره جایزه مهدی آذر یزدی به واسطه پیشکسوتی در حوزه تالیف برای کودکان مورد تقدیر شورای کتاب قرار گرفته در حال حاضر با نمایشنامه «سیندخت» که مادر رودابه است دست به قلم است. این اثر که ویژه مخاطبان بزرگسال راهی بازار خواهد شد هم‌اکنون در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد.

انتهای پیام

کد N1090017

وبگردی