آفتاب

سیدحسن خمینی به شرکت در آزمون خبرگان دعوت شده است یا نه؟

سیدحسن خمینی به شرکت در آزمون خبرگان دعوت شده است یا نه؟

روزنامه ایران در خبر کوتاهی به اخبار ضد و نقیض از دعوت حجت الاسلام سیدحسن خمینی به شرکت در آزمون اجتهاد خبرگان پرداخت.

به نوشته روزنامه دولت، دفتر آیت‌الله مؤمن خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام عدم نیاز به شرکت در آزمون خبرگان برای سیدحسن خمینی را تکذیب کرد. در همین حال، سایت «نسیم» در مطلبی  بدون ذکر منبع مدعی شد: «از سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دعوت شده است.»

روزنامه شرق هم به تشريح شرایط آزمون اجتهادی پرداخت و نوشت: آزمون اجتهادی که برگزاری آن از بعد از رحلت امام آغاز شده، دارای دو مرحله کتبی و شفاهی است و کسانی که در مرحله کتبی امتیاز لازم را کسب کنند، برای آزمون شفاهی معرفی می‌شوند. آزمون کتبی را آیت‌الله مؤمن برگزار می‌کند و سؤالات از دو درس مکاسب و کفایه طرح می‌شود. همچنین فرعی هم برای اینکه داوطلبان اجتهاد کنند مورد پرسش قرار می‌گیرد. در آزمون شفاهی توسط دو یا سه نفر از استادانی که شورای نگهبان معرفی می‌کند، سؤالاتی از داوطلبان پرسیده می‌شود که قدرت استنباط آنها برای پاسخ به سؤالات جدید بر‌اساس مباحث فقهی موجود را مورد سنجش قرار دهد.
اغلب داوطلبانی در این آزمون اجتهادی شرکت می‌کنند که سوابق علمی آنها نه‌تنها برای شورای نگهبان مورد تأیید نبوده بلکه از چهره‌های نام‌آشنای حوزه‌ها انتخابیه خود نبوده‌اند. در غیر‌این‌صورت استادانی از حوزه که جلسات درس و بحث به‌ویژه در مکاسب و کفایه که در خارج فقه و اصول تبلور می‌یابد، دایر است، از‌جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که عموما به سبب حضور در دوره‌های مختلف خبرگان از امتحان بی‌نیاز هستند و یا آنکه در ایام شباب و در دور‌ه‌های نخست خبرگان در آزمون شرکت کرده‌اند.
[span]

2727

 

 

کد N1089915

وبگردی